Badanie zostało przeprowadzone w dniach 10-21 kwietnia 2024 roku na platformie Linkedin. Próba w zależności od pytania wyniosła od 226 do 706 osób.
Według dyrektor zarządzającej Grafton Recruitment Joanny Wanatowicz niezrozumienie poleceń od przełożonych prowadzi do nasilenia frustracji u pracowników. Z jednej strony firmy podkreślają, jak ważna jest klarowna komunikacja, jednak badania pokazują, że ponad połowa firm musi popracować nad tą kwestią.
Nadal można spotkać się z opinią, że chwalenie pracownika otwiera pole do roszczeń, podczas gdy jest dokładnie odwrotnie. Negatywnie nacechowane komunikaty zapamiętujemy znacznie dłużej. Jeśli atmosfera w pracy jest trudna i otrzymujemy negatywny feedback, pamiętamy go dużo bardziej. Właśnie dlatego, dla równowagi, warto jest doceniać pracowników i nie bać się, że pochwał będzie zbyt wiele
– zaznaczyła Agata Naklicka, regional manager w Grafton Recruitment.
W raporcie podkreślono, że wpływ na firmę mają stale rozwijane umiejętności liderów - w tym umiejętność udzielania informacji zwrotnej pracownikom, próby zrozumienia jego potrzeb oraz budowania zaufania w zespole. Stwierdzono, że zadowolenie pracowników przekłada się na wszelkie aspekty biznesu, w tym także zyski. Przywołano analizę ekspertów McKinsey&Company, w której stwierdzono, że zadowolenie z pracy wynika głównie z dobrych relacji z kadrą kierowniczą.
Te zachowania szefów najbardziej chwalą sobie pracownicy!
Przeprowadzone badanie pokazało, że 53 proc. pracowników oczekuje od swoich przełożonych skutecznej komunikacji w pracy, a 23 proc. wskazuje na kwestie empatii. Pracownicy zwracają także uwagę u swoich szefów na umiejętności organizacyjne (15 proc.) oraz kreatywność (8 proc.).
Z badania wynika także, że 48 proc. pracowników ceni sobie zaufanie w pracy, natomiast feedback (z ang. informacja zwrotna) od przełożonego i możliwość rozwoju na poziomie 17 proc. Pracownicy doceniają również energiczność swoich przełożonych (18 proc.)
Eksperci dodali, że na pozytywne relacje między pracownikiem a przełożonym wpływa poczucie docenienia przez szefa (35 proc.). Ankietowani odpowiedzieli także, że oczekiwaliby od lidera indywidualnego podejścia (24 proc.), motywacji (23 proc.) i wiedzy (18 proc.).