PKM w Gdańsku

i

Autor: Anna Kobryń, UMG

PKM Południe

Miasto Gdańsk wyłoży 221,5 mln zł na budowę nowej trasy PKM Południe. Cała inwestycja kosztuje 2 miliardy

Tuż przed rozpoczęciem 7. sesji Rady Miasta Gdańska, na dziedzińcu gmachu, w którym obraduje RMG, odbyła się konferencja prasowa poświęcona dofinansowaniu przez Miasto Gdańsk budowy kolei PKM Południe, ze stacji Gdańsk Śródmieście do stacji Gdańsk Kowale. Podczas sesji Rady Miasta przegłosowano dofinansowanie z Miasta Gdańska na budowę PKM Południe.

Jak poinformował wiceprezydent Piotr Grzelak, rozpoczęta kilka dni temu jesień będzie kluczowa dla największego projektu infrastrukturalnego i urbanistycznego w historii Gdańska.

Dzisiaj pokazujemy że jesteśmy zdeterminowani. Dzisiejsza sesja Rady Miasta Gdańska przejdzie do historii, bo na tej sesji radni będą podejmowali decyzje o zaangażowaniu dużych środków własnych w to przedsięwzięcie. Na tę sesję prezydent miasta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz skierowała uchwałę w ramach Wieloletniej Prognozy Finansowej, w której przeznaczamy prawie 221,5 miliona złotych na wkład własny dla tego przedsięwzięcia

– mówił zastępca prezydent Gdańska.

Na budowę PKM Południe potrzeb 2 miliardy złotych

Jak dodał Grzelak, jesień jest kluczowa dla pozyskania środków zewnętrznych. Centralny Urząd Projektów Transportowych poinformował bowiem, że do grudnia tego roku została przedłużona procedura pozyskania środków z tak zwanego programu FEnIKS (Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027). I właśnie Miasto Gdańsk rozważa aplikowanie o środki FEnIKS na to przedsięwzięcie. Cała inwestycja PKM Południe warta jest ponad 2 miliardy złotych i dlatego potrzebne jest wsparcie dotacyjne. Miasto prowadzi też rozmowy z rządem, szukając dodatkowych rozwiązań, tak by pozyskać pełne dofinansowanie na dwa odcinki kolei.

Pierwszy etap, to budowa nowej linii kolejowej o długości około 4 km na odcinku od włączenia się w istniejącą i zarządzaną przez PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. linię kolejową nr 250 od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice – Świętokrzyska wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych węzła integracyjnego. Drugi odcinek, to budowa nowej linii kolejowej (przedłużenie odcinka nr 1) długości około 3,5 km od węzła integracyjnego Łostowice – Świętokrzyska w kierunku Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Gdańsk – Kowale, wraz z budową tego węzła.

Na dzień dzisiejszy alokacja w FEnIKS-ie pozwala na realizację tego przedsięwzięcia na odcinku tylko do pętli Havla.

Takie są możliwości samorządu gminy Miasta Gdańska i samorządu województwa pomorskiego, ale chcemy walczyć o pełną pulę. Liczymy, że na koniec tego roku taką możliwość będziemy mieli. Chcemy pokazać, że nie tylko jest to najlepiej przygotowany projekt, że to nie tylko jest najlepszy zespół projektowy, który ma doświadczenie w realizacji tego typu przedsięwzięć, ale że również mamy gotowe środki w latach 2028-2029, kiedy będą te największe wydatki

– podsumował Piotr Grzelak.

Miasto Gdańsk przekaże pieniądze na budowę PKM Południe

Radni miasta Gdańska zagłosowali za przyjęciem uchwały prezydent Dulkiewicz i dofinansowanie stało się faktem. 221,5 mln zł zostanie podzielone na 60 mln zł na rok 2028 i 161,4 mln zł na rok 2029. Tymi kwotami zostanie podwyższony kapitał zakładowym spółki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej SA.

GALERIA: Bestiariusz, czyli jakie stwory spotykano na Pomorzu

Quiz z motywem jesieni. Jak bardzo jesteś jesieniarą?

Pytanie 1 z 9
Czym zaczyna się jesień w piosence Czesława Niemena?

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na Facebooku lub na skrzynkę: redakcja.trojmiasto@eska.pl.

Pomorskie. Najwyższe budynki w Gdańsku. Sięgają niemal chmur!