Jest cichy, a do tego zeroemisyjny. Gdynia testuje  nowoczesny autobus wodorowy

i

Autor: gdynia.pl

w mieście

Jest cichy, a do tego zeroemisyjny. Gdynia testuje nowoczesny autobus wodorowy

2023-09-06 10:10

Najpierw – pokaz i próbny przejazd wodorobusa ulicami Gdyni, teraz – pora na przyjrzenie się danym i dyskusję o tym, jak można wykorzystać nowoczesny napęd na co dzień. Mieszkańcy Śródmieścia mieli okazję po raz pierwszy zobaczyć autobus napędzany wodorem na ulicach, a młodzież ze szkół zobaczy pojazd z bliska w trakcie specjalnej objazdówki.

Jest cichy i komfortowy, a do tego zeroemisyjny. Gdynia testuje aktualnie nowoczesny autobus wodorowy marki Toyota Caetano, którego w Polsce dotychczas jeszcze nie było. Pojazd formalnie nie może jeszcze wozić pasażerów w naszym kraju, także póki co sprawdzane są głównie jego osiągi na gdyńskich trasach.

Wtorek (5 września) to drugi dzień rozmów w Gdyni o wodorze w komunikacji publicznej. Napędzany H2 autobus Caetano tym razem zaparkował pod PPNT Gdynia, żeby zaprezentować się uczestnikom dotyczącej projektu „Central and Eastern Europe on the Road to Hydrogen”. Jak podaje Gdynia.pl, tutaj, razem z nim, przyjechała też pokazowa stacja tankowania jednego z partnerów – na pierwszy rzut oka nie różniąca się wiele od klasycznego dystrybutora paliwa. Obecna technologia pozwala na pokonanie autobusem na jednym baku nawet 400 kilometrów.

To bardzo ważne, że razem pracujemy i zastanawiamy się, jak realnie wdrożyć wodór. Bo jest to rodzaj rewolucji, którą trzeba mądrze przyprowadzić. (…) Jeśli zrobimy to z głową, to pewnie będzie kompletną zmianą, która dla naszych dzieci, nie wspominając już o wnukach, stanie się oczywistością. Dzisiaj spotykamy się nie tylko ze specjalistami świata wodorowego, przede wszystkim w ramach europejskiego projektu wodorowego, ale także z naszymi kolegami samorządowcami właśnie po to, żeby móc się bardzo praktycznie zastanawiać, jak to robić z głową

- mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Uczestnicy konferencji przyjrzeli się też efektom – organizatorzy zaprezentowali opracowane dane, które udało się pozyskać w ramach projektu realizowanego przez Hydrogen Europe i Clean Hydrogen Partnership. Pod lupę wzięto informacje dotyczące eksploatacji aż 152 autobusów wodorowych, które kursowały w 14 europejskich miastach.

- Kupić pojazd to dopiero początek historii. I to pewnie da się zrobić, da się nazbierać środków przy pomocy skarbnika miasta albo może pozyskać jakąś dotację. (…). Później następuje ta faktyczna codzienność, czyli eksploatacja. I tutaj musimy patrzeć zarówno na kwestie klimatyczne i na obniżanie śladu węglowego, jak i na kwestie finansowe

– podkreślała w toku debaty Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Jednocześnie w Gdyni na Kaczych Bukach trwa budowa stacji tankowania wodoru. Ta ma być gotowa do końca roku.

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]

Pomorskie. Test roweru elektrycznego Mevo 2.0