Gdynia rozpoczęła dystrybucję zamówionego przez mieszkańców węgla

i

Autor: gdynia.pl

Gdynia rozpoczęła dystrybucję zamówionego przez mieszkańców węgla

2022-11-18 11:09

Od czwartku, 17 listopada Gdynia rozpoczęła dystrybucję zamówionego przez mieszkańców węgla. Ze składu węglowego ruszyły pierwsze dostawy opału – zgodnie z kolejnością przyjmowanych zgłoszeń i wniesionych opłat.

gdyński samorząd przypomina, że włączył się w proces zakupu i dystrybucji węgla na potrzeby mieszkańców. Zgodnie z zapisami ustawy o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych miasto sprzedaje go w kwocie 2 tys. zł za tonę. Kto może skorzystać z preferencyjnych warunków zakupu? Jedynie osoby fizyczne uprawnione do dodatku węglowego. Co istotne, zgodnie z rozporządzeniem ministra aktywów państwowych, dla jednego gospodarstwa domowego można nabyć maksymalnie 3 tony węgla – 1,5 tony do 31 grudnia br. oraz 1,5 tony od 1 stycznia 2023 roku. Węgiel dystrybuuje Morska Agencja Gdyni.

Wnioski o zakup tego opału po preferencyjnej cenie można składać od poniedziałku, 7 listopada. Wszystkie formalności można załatwić w Centrum Obsługi Mieszkańca w Centrum Riviera – po wcześniejszej rezerwacji wizyty. Ze wstępnych ustaleń urzędników wynika, że ofertą zakupu węgla w preferencyjnej cenie zainteresowanych było ok. 1000 gospodarstw domowych. 

Pierwszy węgiel już dostarczony

W czwartek, 17 listopada, rozpoczęła się dystrybucja zamówionego przez mieszkańców węgla. By umówić dogodny termin dostawy, z odbiorcami kontaktują się pracownicy składu węglowego. Przy odbiorze weryfikują oryginał faktury oraz dowód osobisty. Same dostawy  realizowane są zgodnie z kolejnością przyjmowanych zgłoszeń i wniesionych opłat.

Jedną z pierwszych osób, do który trafił dystrybuowany przez Gminę Gdynia węgiel, jest Janusz Brudak z Chwarzna - Wiczlino. 

- Byłem w Riwierze, w jeden dzień to załatwiłem wszystko, zapłaciłem 3 tys. za półtorej tony węgla  - mówi pan Janusz dodając, że od razu załatwił też węgiel w preferencyjnej cenie na przyszły rok. - Wczoraj otrzymałem SMS o dzisiejszej dostawie i dziś, o godz. 12:00, dostałem zamówiony węgiel. Jestem bardzo zadowolony, bo robi się zimno, trzeba węgiel mieć, żeby palić – dodaje. 

Krzysztof Szot z firmy Ecolet zajmuje się rozwożeniem węgla do mieszkańców Gdyni.  

- Do dyspozycji mamy 5 samochodów, średnio jeden zabiera 3 tony węgla – mówi. -  Będziemy pracować również w weekendy. Staramy się, by jak najwięcej węgla dostarczyć pod jak najwięcej adresów, by ludzie na zimne dni mieli już opał – podkreśla Krzysztof Szot szacując, że dziennie będą realizować minimum 30 dostaw. 

Przypominamy: gdzie znaleźć i jak wypełnić wnioski? 

Formularze wniosków o zakup preferencyjny paliwa stałego są dostępne w Centrum Obsługi Mieszkańca lub Biuletynie Informacji Publicznej. Wizytę w Centrum Obsługi Mieszkańca można rezerwować telefonicznie, dzwoniąc na infolinię: 58 626-26-26, a także na stronie rezerwacje.um.gdynia.pl. W dokumencie należy podać m.in. swoje dane, adres, a także wybrać typ węgla, który chce się nabyć. Do wyboru są: groszek, orzech oraz miał, przy czym można wskazać tylko jeden rodzaj. 

Wnioski można składać w Centrum Obsługi Mieszkańca – po wcześniejszej rezerwacji wizyty. Natomiast wzór wniosku można znaleźć również w załączniku pod artykułem. 

Jak zapłacić za węgiel? 

Złożony wniosek od razu podlega weryfikacji. Jeśli ta zakończy się pozytywnie, mieszkaniec otrzymuje imienne polecenie zapłaty. Natomiast jeśli wniosku nie będzie można zweryfikować na miejscu, mieszkaniec zostanie poinformowany o dalszej procedurze. Dopuszcza się również złożenie wniosku przez platformę ePUAP. W tym przypadku pracownicy Urzędu Miasta Gdyni kontaktują się z osobą składającą wniosek i przekazują informacje o jego weryfikacji. Uwaga: zamówienie na węgiel dla danego mieszkańca zostanie skierowane do realizacji dopiero, kiedy uiści on opłatę.