Zmiany stref płatnego parkowania oraz opłat za postój mają na celu przede wszystkim zwiększenia rotacji samochodów parkujących w mieście. Nowe stawki zostały dostosowane do aktualnych zarobków, m.in. rosnącej płacy minimalnej.
Nowe strefy płatnego parkowania
Strefa płatnego parkowania została powiększona o:
- ulicę Kościuszki (od ul. Władysława IV do ul. 3 Maja),
- kwartał ulic Karlikowskiej i Okrzei,
- kwartał ulic Władysława IV, Lipowej, Skłodowskiej-Curie i Dębowej,
- w górnym Sopocie: ul. 23 Marca (do ul. Armii Krajowej), ul. 1 Maja (między ul. Armii Krajowej i al. Niepodległości) oraz ul. Grottgera.
Przypominamy, że w Sopocie rozszerzenie strefy płatnego parkowania wprowadzane jest wyłącznie na wniosek mieszkańców. Strefa porządkuje parkowanie, zapewnia większą rotację aut i ogranicza dominującą rolę samochodów w mieście
- mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
Droższe parkowanie w Sopocie
W Sopocie obowiązywać będzie podział na 3 główne strefy: dwie w dolnym Sopocie - z linią podziału wzdłuż ul. Bohaterów Monte Cassino - oraz jedną w górnym Sopocie. 10 małych stref zastąpi 5 większych: A (z podstrefą A1), B oraz C (z podstrefą C1). Umożliwi to mieszkańcom parkowanie na większym obszarze niż dotychczas, gdy stref było 10.
Zmienione zostały opłaty za postój w strefie parkowania. Opłata minimalna wyniesie 1 zł, za pierwszą godzinę kierowcy zapłacą 5,20 zł, za drugą - 6,20 zł, za trzecią - 7,40 zł, a za czwartą i kolejne godziny - 5,20 zł.
Bez zmian pozostają ulgi dla mieszkańców, którzy mają Kartę Sopocką i przypisany do niej numer rejestracyjny pojazdu. Raz dziennie przysługuje wówczas ulga - w pierwszej godzinie postoju mieszkańcy z Kartą Sopocką płacą połowę stawki podstawowej.
Aby skorzystać z ulgi, należy użyć Karty Sopockiej w automacie parkingowym przed wniesieniem opłaty. 50-procentowa ulga za pierwszą godzinę parkowania naliczana jest nawet wówczas, gdy płacimy za dłuższy postój, np. 3-godzinny.
Polecany artykuł:
Zdalne kontrole parkingowe
Zmieni się też sposób kontrolowania opłat za parkowanie. Oprócz patroli pieszych, będą też tzw. kontrole zdalne, podczas których kamera umieszczona w samochodzie będzie automatycznie skanowała wszystkie zaparkowane w strefie pojazdy.
Za brak opłaty za postój kierowcy będą musieli zapłacić 280 zł, chyba że wniosą opłatę dodatkową w ciągu 7 dni od dnia wystawienia zawiadomienia albo otrzymania wezwania - wówczas zostanie ona pomniejszona o połowę - do 140 zł.
Abonamenty dla mieszkańców
Nie zmieniły się abonamenty dla mieszkańców, w wysokości 5 zł za miesiąc. Warunkiem jest posiadanie meldunku stałego lub czasowego w strefie (lub posiadanie tytułu prawnego do zamieszkiwania w strefie) oraz odprowadzanie podatku w Sopocie. Wszystkie abonamenty będzie można kupić na okres jednego miesiąca lub jego wielokrotności. Nie będzie już abonamentów dwu- i trzymiesięcznych. Bez zmian pozostaje również tańszy abonament dla mieszkańców na drugi pojazd w rodzinie - w wysokości 115 zł za miesiąc.
Wydawanie abonamentów dla pojazdów hybrydowych uzależnione będzie od zamieszkania i zameldowania oraz rozliczania podatku w Sopocie. Poprzednio wystarczał wyłącznie meldunek stały lub czasowy na terenie miasta, co rodziło wiele nadużyć.
W weekendy bez opłat za postój w strefie
Zgodnie z obecnymi przepisami, Sopot nie może zorganizować płatnej strefy w weekendy i dni wolne od pracy oraz nie może wprowadzić strefy śródmiejskiej o dużo większych restrykcjach finansowych za postój w centrum.
Od lat we współpracy z innymi nadmorskimi miastami turystycznymi oraz Zakopanem apelujemy o możliwość wprowadzenia strefy płatnego parkowania w weekendy. Dla Sopotu jest to bardzo ważne, ponieważ uporządkowałoby ruch samochodowy w dniach, kiedy zmagamy się z największym natężeniem
- mówi wiceprezydent Marcin Skwierawski.
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]