zdjęcie poglądowe

i

Autor: pixabay

Zdrowie

Co załatwisz na infolinii NFZ? Teleplatforma pierwszego kontaktu dostępna dla wszystkich pacjentów

Brak miejsca w przychodni i nagła choroba - NFZ wie, że to chleb powszedni Polaków i znalazł na to rozwiązanie. Każdy ubezpieczony ma prawo skorzystać z porady telefonicznej, rozmowy z lekarzem lub pielęgniarką za pośrednictwem ogólnopolskiej teleplatformy pierwszego kontaktu.

Teleplatforma pierwszego kontaktu NFZ

Teleplatforma pierwszego kontaktu to narzędzie przygotowane z myślą o osobach, które mają utrudniony dostęp do opieki medycznej. W praktyce, z rozwiązania może skorzystać każdy. Brak terminów w przychodni, dzień wolny od pracy lub nagła choroba? Wystarczy zadzwonić, by skonsultować się z lekarzem.

Teleporada pierwszego kontaktu

Jak działają teleporady na NFZ? Są dwie możliwości: Ministerstwo Zdrowia przygotowało całodobowy telefon oraz ścieżkę internetową. Wystarczy zadzwonić na numer 800 137 200 lub wypełnić formularz na stronie . Telefon jest bezpłatny, dzwonić oraz wypełniać formularz można tylko w określonych godzinach, o czym piszę poniżej.

Infolinia lekarz pierwszego kontaktu, kiedy można korzystać?

Teleplatforma pierwszego kontaktu jest czynna w określonych godzinach. Wtedy, gdy tradycyjne placówki są nieczynne, a więc w weekendy oraz święta a także w godzinach popołudniowych i nocnych. Zadzwonić możemy od poniedziałku do piątku od 18.00 do 8.00 dnia następnego. 

Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna na NFZ

Telefon z poradą lekarską może zastąpić wizytę w lokalnym punkcie Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej. Porady w takich punktach oraz za pośrednictwem Teleplatformy Pierwszego Kontaktu lekarz udzieli nam tylko w określonych przypadkach. Z e-wizyty na NFZ można skorzystać w razie:

  • nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ,
  • nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
  • gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na Twój stan zdrowia.

Infolinia lekarz pierwszego kontaktu

Podczas rozmowy przede wszystkim zostanie zebrany wywiad, na jego podstawie dowiemy się czy zadzwoni do nas lekarz. Porady najpierw udziela wykwalifikowana pielęgniarka. Czego możemy spodziewać się po wizycie? Możemy uzyskać: 

  • bezpłatną poradę medyczną
  • e–receptę
  • e-skierowanie na szczepienie przeciwko COVID -19 
  • e–zwolnienie.

Warto jednak zaznaczyć, że porady nie dotyczą leczenia specjalistycznego lub chorób przewlekłych. Nie otrzymamy również recepty na leki przyjmowane "na stałe" (wtedy warto o receptę poprosić w aptece w ramach recepty farmaceutycznej). Wypisywane podczas teleporady leki zostaną nam wydane w aptece na podstawie recepty bez refundacji. Zapłacimy więc za nie 100 procent. Wyjątkiem są tu osoby powyżej 75 roku życia, które mogą liczyć na refundację.

Infolinia jest obsługiwana w trzech językach: polskim, ukraińskim i angielskim. 

Briefing prasowy prezydenta oraz ministra zdrowia w związku z ogłoszeniem wyników naboru konkursu na pediatryczną infrastrukturę strategiczną