Aplikacja ułatwi zgłaszanie problemów  z Zakładu Utylizacyjnego

i

Autor: gdansk.pl

innowacje

Aplikacja ułatwi zgłaszanie problemów "zapachowych" z wysypiska

2023-04-17 11:11

Olfactor - taką nazwę nosi aplikacja, która ma ułatwić zgłaszanie problemów "zapachowych" - podaje Gdańsk.pl. Rozwiązanie to zostanie udostępnione mieszkańcom za około trzy miesiące, kiedy zakończą się wszystkie testy.

Aplikacja ułatwi zgłaszanie problemów zapachowych

Dotychczas uciążliwości odorowe w dzielnicach sąsiadujących z Zakładem Utylizacyjnym, zgłaszane były m.in. przez samych pracowników zakładu, ale informacje czerpano też z lokalnych mediów, zgłoszeń do Gdańskiego Centrum Kontaktu, social mediów oraz zgłoszeń od mieszkańców wpływających bezpośrednio do zakładu. Aplikacja Olfactor ma być dodatkowym ułatwieniem.

Obecnie jest ona w procesie pilotażu wśród pracowników zakładu. Za jej pomocą można zgłaszać uciążliwości zapachowe wskazując na konkretną lokalizację i przypisując uciążliwości konkretne natężenie. Aby korzystać z aplikacji konieczne jest założenie imiennego konta, a zgłoszenia zapisują się w oparciu o system GPS

- informuje Olimpia Schneider, rzecznik prasowa Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku. - Po zakończeniu pilotażu aplikacja zostanie udostępniona mieszkańcom, co pomoże jeszcze dokładniej prowadzić monitoring i zbierać dane dotyczące uciążliwości.

Aplikacja Olfactor nie jest nowością w ZU. Powstała ona bowiem przed kilku laty, ale była wykorzystywana jedynie na potrzeby wewnętrzne Zakładu. W ramach realizowanego obecnie programu REDU, którego celem jest redukcja nieprzyjemnych zapachów z Zakładu Utylizacyjnego na Szadółkach, aplikacja została zmodyfikowana i wykorzystywana jest obecnie do zbierania danych dotyczących właśnie zapachów - dodaje portal miasta. 

Program REDU realizowany od roku

Pod koniec marca 2022 roku ogłoszono "Program REDU - redukujemy zapachy z Szadółek", który obejmował trzy obszary: techniczny, organizacyjny oraz edukacyjny. Dlatego przez ostatnie 12 miesięcy m.in. zmodernizowano system odgazowania i gospodarkę wodno-ściekową, wdrożono codzienny monitoring odorowy, rozpoczęto proces zamknięcia jednej z kwater i wprowadzono zmiany organizacyjne. Łączny koszt najważniejszych działań inwestycyjnych w ramach tego programu wyniósł ponad 3 mln zł.