Aplikacja ułatwi zgłaszanie problemów zapachowych
Dotychczas uciążliwości odorowe w dzielnicach sąsiadujących z Zakładem Utylizacyjnym, zgłaszane były m.in. przez samych pracowników zakładu, ale informacje czerpano też z lokalnych mediów, zgłoszeń do Gdańskiego Centrum Kontaktu, social mediów oraz zgłoszeń od mieszkańców wpływających bezpośrednio do zakładu. Aplikacja Olfactor ma być dodatkowym ułatwieniem.
Obecnie jest ona w procesie pilotażu wśród pracowników zakładu. Za jej pomocą można zgłaszać uciążliwości zapachowe wskazując na konkretną lokalizację i przypisując uciążliwości konkretne natężenie. Aby korzystać z aplikacji konieczne jest założenie imiennego konta, a zgłoszenia zapisują się w oparciu o system GPS
- informuje Olimpia Schneider, rzecznik prasowa Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku. - Po zakończeniu pilotażu aplikacja zostanie udostępniona mieszkańcom, co pomoże jeszcze dokładniej prowadzić monitoring i zbierać dane dotyczące uciążliwości.
Aplikacja Olfactor nie jest nowością w ZU. Powstała ona bowiem przed kilku laty, ale była wykorzystywana jedynie na potrzeby wewnętrzne Zakładu. W ramach realizowanego obecnie programu REDU, którego celem jest redukcja nieprzyjemnych zapachów z Zakładu Utylizacyjnego na Szadółkach, aplikacja została zmodyfikowana i wykorzystywana jest obecnie do zbierania danych dotyczących właśnie zapachów - dodaje portal miasta.
Program REDU realizowany od roku
Pod koniec marca 2022 roku ogłoszono "Program REDU - redukujemy zapachy z Szadółek", który obejmował trzy obszary: techniczny, organizacyjny oraz edukacyjny. Dlatego przez ostatnie 12 miesięcy m.in. zmodernizowano system odgazowania i gospodarkę wodno-ściekową, wdrożono codzienny monitoring odorowy, rozpoczęto proces zamknięcia jednej z kwater i wprowadzono zmiany organizacyjne. Łączny koszt najważniejszych działań inwestycyjnych w ramach tego programu wyniósł ponad 3 mln zł.