Z Trójmiasta do Pragi pociągiem bez przesiadek. Tania i krótka podróż już od tego roku

i

Autor: Anna Gawrońska

Kolej

Z Trójmiasta do Pragi pociągiem bez przesiadek. Tania i krótka podróż już od tego roku

2024-06-14 10:52

Wszystko wskazuje na to, że w 2024 roku Trójmiasto zyska bezpośrednie, stałe i regularne połączenie kolejowe z Pragą. Pociągi będą jeździć przez Poznań i Wrocław. Podróż ma być o trzy godziny szybsza niż z przesiadkami.

Według MFD czeskie ministerstwo transportu podpisało dziesięcioletnią umowę z Kolejami Czeskimi (CzD) na obsługę pociągu ekspresowego z Czech do Gdańska i Gdyni. Kluczową zmianą jest to, że pociąg będzie kursował z Pragi, a podróż potrwa dziewięć godzin, czyli tyle samo, co podróż samochodem.

Obecnie istnieje tylko jeden bezpośredni pociąg z Czech nad Bałtyk. To pociąg Sobieski, który jedzie z Wiednia i zatrzymuje się w Czechach we wschodniej części kraju. Jadąc z Pragi trzeba dojechać do rejonu Ostrawy i złapać Sobieskiego w Bohuminie. Dojazd nad morze zajmuje około 12 godzin. Połączenie to pozostanie, ale od grudnia 2024 r. dołączy do niego linia Ex 32, odjeżdżająca cztery razy dziennie z głównego dworca kolejowego w Pradze.

W Polsce pociąg ma przejeżdżać przez Wrocław, Poznań i Bydgoszcz i kończyć podróż w Trójmieście - Sopocie, Gdańsku i Gdyni. Cała trasa zajmie dziewięć godzin. Przejazd z Pragi do Gdyni ma trwać 9 godzin. Po czeskiej stronie pociąg zatrzyma się w Pardubicach i Lichkovie, następnie: w Międzylesiu, Wrocławiu, Poznaniu, Bydgoszczy, Gdańsku i Gdyni. 

Klimatyzacja i Wi-Fi w pociągach. Ceny biletów

Baltic Express być regularna linia kolejowa jeżdżąca codziennie, cztery razy na dobę w jedną i cztery razy w drugą stronę.

Zgodnie z projektem rozkładu czeskich kolei České dráhy, z Pragi pociągi będą wyjeżdżały około godziny 7, 11, 15 i 19.

Z Gdyni będą wyruszały o godz. 4,8, 12 i 24.

Cała trasa zajmie około 9 godzin. Pociąg ma być klasy EIP i zabierze na pokład 250 osób. Cena biletu w tym momencie w jedną stronę to 110 zł.

Nie ma obecnie lepszego połączenia niż to. To będzie wygodne dla osób z zachodniej i wschodniej części kraju oraz Pragi, które nie będą już musiały podróżować do Bogumina, aby przesiąść się do pociągu, co przyspieszy podróż

- powiedział MFD rzecznik CzD Petr Sztahlavski.

Minister transportu Martin Kupka podkreślił, że od dawna brakowało takiego połączenia.

Jestem przekonany, że ta czesko-polska współpraca będzie promować wzajemną turystykę i inne relacje gospodarcze

- zapewnił Kupka.

Koleje Czeskie będą współpracować z polskim przewoźnikiem państwowym PKP Intercity przy realizacji tej operacji. W praktyce oznacza to, że na granicy wymieniany będzie tylko personel pociągu. Wagony i lokomotywy nie powinny być zmieniane. Pociągi będą klimatyzowane, wyposażone w wi-fi i gniazdka elektryczne do ładowania laptopów i telefonów komórkowych. W 2025 r. w składzie ma się pojawić wagon restauracyjny.

GALERIA: Przegląd wakacyjnych stoisk w Sopocie. Wakacyjne hity znad morza

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na Facebooku lub na skrzynkę: redakcja.trojmiasto@eska.pl.

Najpiękniejsze jeziora w Pomorskiem. Te miejsca warto odwiedzić!