Spotkania i konsultacje ws infrastruktury towarzyszącej powstaniu elektrowni jądrowej w gminie Choczewo wciąż trwają.
Polecany artykuł:
PKP przedstawia szczegóły planowanej inwestycji:
Założenia projektu modernizacji LK230 na odcinku Wejherowo – Choczewo:
- budowa nowego fragmentu LK230 od miejscowości Choczewo, poprzez elektrownię jądrową Lubiatowo – Kopalino, do połączenia
- z LK229 w obszarze stacji Steknica oraz budowa łącznicy do LK229
- w kierunku Łebymodernizacja LK229 na odcinku Lębork – Łeba
- elektryfikacja w/w linii kolejowych
- prędkość pociągów pasażerskich 120 km/h – 160 km/h
- prędkość pociągów towarowych 120 km/h
- długość peronów 225 m
- maksymalna długość pociągów towarowych 750 m
- roboty budowlane obejmują łącznie ponad 90 km linii kolejowych,
- 11 stacji, 13 przystanków osobowych, 44 przejazdy kolejowo-drogowe, 12 skrzyżowań dwupoziomowych
- przebieg trasy LK230 z maksymalnym wykorzystaniem terenu kolejowego
- modernizacja istniejącej i budowa nowej LK230 o łącznej długości ok. 22 km
- modernizacja stacji Choczewo i budowa nowej stacji Słajszewo Elektrownia
- budowa nowych przystanków osobowych: Jackowo, Lubiatowo-Kopalino, Osetnik
- budowa nowych obiektów inżynierskich:
- – 2 mosty kolejowe nad rzeką Choczewka
- – most drogowy nad rzeką Choczewka
- – wiadukt kolejowy na drodze do plaży w Słajszewie
- – most kolejowy (wraz z przejściem dla zwierząt średnich)
- – nad ciekiem przed Jackowem
- – most kolejowy i most drogowy nad kanałem Biebrowskim I
- – most kolejowy nad Kanałem Biebrowskim II
- – przejście podziemne dla pieszych na stacji Słajszewo-Elektrownia
Przedmiotem zaprezentowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prezentacji było opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla realizacji robót budowlanych w ramach projektu pod nazwą „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”. PKP przedstawiło wariant przyjęty do realizacji na etapie projektu budowlanego
- donosi Choczewo 24 info.
Na spotkaniu "grupy roboczej" w Choczewie przedstawiono też wizualizacje.
Rzeczniczka Energa-Operator Beata Ostrowska w przesłanym środę komunikacie poinformowała, że przyłącze umożliwi rozpoczęcie niezbędnych prac przygotowawczych. Plac budowy w gminie Choczewo, gdzie ma powstać pierwsza polska elektrownia atomowa, ma być zasilany zgodnie z wydanymi warunkami zarówno z sieci 15 kV, jak i 110 kV.
Ta kluczowa dla bezpieczeństwa energetycznego Polski inwestycja powstaje na terenie działania Energa-Operator, stąd nasza odpowiedzialność, aby zasilić i zabezpieczyć plac budowy pierwszej w kraju elektrowni jądrowej w dostawy energii o odpowiednich parametrach
- powiedział cytowany w komunikacie prezes Energa-Operator Robert Świerzyński.
Spółka będzie prowadziła także prace w zakresie przebudowy sieci, w celu usunięcia kolizji z istniejącą infrastrukturą dystrybucyjną.
Jeżeli nie zaistnieją nieprzewidziane okoliczności, Energa-Operator planuje zasilić plac budowy elektrowni atomowej do końca 2026 roku.
W komunikacie podkreślono, że przygotowania dotyczące budowy pierwszej polskiej Elektrowni Jądrowej (EJ1) wymagają realizacji wielu zadań. Konieczna jest m.in. budowa dróg, w tym budowa drogi krajowej na odcinku łączącym EJ1 Lubiatowo-Kopalino z trasą S6, zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej, integracja EJ1 z Krajowym Systemem Elektroenergetycznym, a także budowa konstrukcji morskiej do rozładunku (Marine Off-Loading Facility "MOLF").
Konsorcjum Westinghouse-Bechtel zostało wskazane przez poprzedni rząd jako partner przy budowie pierwszej elektrowni jądrowej na Pomorzu. Mają w niej pracować trzy reaktory typu AP1000 konstrukcji Westinghouse.
Zgodnie z ostatnimi deklaracjami pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, wylanie tzw. pierwszego betonu jądrowego pod pierwszy reaktor ma nastąpić w 2028 r. Celem jest ukończenie budowy pierwszego bloku w 2035 r., a następnych w odstępach rocznych.
GALERIA: Tak budują w gminie Choczewo. Powstaje sieć elektroenergetyczna, plac budowy jest imponująco duży