Dok pływający został odholowany w nowe miejsce

i

Autor: Tomasz Urbaniak/Port Gdynia

wiadomości

Wielotonowy dok pływający został odholowany w nowe miejsce. Strategiczna inwestycja w Porcie Gdynia osiąga kluczowy etap

2025-04-14 17:02

Wielotonowy dok pływający PGZ Stoczni Wojennej trafił z Nabrzeża Gościnnego do nowej wnęki dokowej w Porcie Gdynia - poinformował w poniedziałek (14 kwietnia) port. Jest to związane z pogłębianiem toru podejściowego i akwenów wewnętrznych oraz przebudową nabrzeża w gdyńskim porcie.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia przekazał w poniedziałek (14 kwietnia), że holowanie doku pływającego z Nabrzeża Gościnnego w nowe miejsce jest rzadko spotykaną operacją. Dodano, że jest to istotny element "jednej z najważniejszych inwestycji hydrotechnicznych realizowanych w ramach projektu Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży– etapy II i III, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej".

Podkreślono, że przesunięcie doku oznacza dla PGZ Stoczni Wojennej dostosowanie infrastruktury do nowych warunków funkcjonowania portu, przy jednoczesnym zachowaniu pełnych możliwości realizacji zadań remontowych i modernizacyjnych na rzecz Marynarki Wojennej RP.

Cytowany w komunikacie prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Piotr Gorzeński zaznaczył, że operacja jest nie tylko technicznym zakończeniem ważnego etapu, ale też wyraźnym sygnałem, że gdyński port skutecznie realizuje swoją strategię rozwoju.

Dzięki tej inwestycji zyskujemy nowe możliwości – możemy przyjmować większe jednostki, zwiększamy elastyczność operacyjną, a także wzmacniamy potencjał stoczniowy. To projekt, który ma wpływ nie tylko na Port, ale i na cały region

Trójmiasto Radio ESKA Google News

– stwierdził Piotr Gorzeński.

Port Gdynia podkreślił, że chodzi o stworzenie warunków do przyjmowania jednostek kontenerowych oraz masowych o długości do 400 m i o zanurzeniu do 14,5 metrów oraz umocnienie pozycji w globalnych łańcuchach logistycznych.

Jak podano w informacji, nowa wnęka dokowa oraz modernizacja obrotnicy nr 2 (do średnicy 480 m), pogłębienie akwenów portowych (do rzędnej -16,00 m) i przebudowa nabrzeży (m.in. Helskiego, Indyjskiego oraz wszystkich po południowej stronie Kanału Portowego) umożliwią efektywne wykorzystanie pełnego potencjału portu, zarówno w kontekście handlu, jak i przemysłu stoczniowego.

Rozbudowa infrastruktury hydrotechnicznej to kluczowy krok w stronę obsługi statków o zanurzeniu do 14,5 metrów – to standard na wielu szlakach międzykontynentalnych. Port Gdynia dołącza tym samym do grona portów gotowych na obsługę największych statków wchodzących na Bałtyk - typu Baltmax. Inwestycja w infrastrukturę jednocześnie jest inwestycją w przyszłość transportu morskiego w Polsce

– dodał Gorzeński.

Port Gdynia przekazał, że w ramach zakończonych robót m.in. wybudowano trzy nowe nabrzeża: Południowe (130 m), Wschodnie (43 m) i Północne (170 m), wykonano 424 pale CFA oraz 117 mikropali, pogrążono 179 pali rurowych i 578 ton elementów ścianki szczelnej kombinowanej, a także zrealizowano dwie dalby cumownicze, każda o masie niemal 55 ton.

Do zakończenia projektu pozostaje skrócenie Pirsu II oraz wykonanie prac czerpalnych w aktualnej lokalizacji Doku Pływającego, całość prac planowana jest do zakończenia w roku 2025

- informuje gdyński port.

Koszt pogłębiania akwenów wewnętrznych to ponad 1 mld 281 mln zł brutto, z czego ponad 452 mln zł stanowią wydatki kwalifikowalne w ramach wsparcia unijnego.

GALERIA:  Wakacje nad morzem? W tej małej wsi się zakochasz! Cisza, spokój i piękne widoki w Rzucewie

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na Facebooku lub na skrzynkę: [email protected].

Pomorskie.Dworzec kolejowy w Malborku to perełka architektoniczna