Na ostatnim posiedzeniu również omawialiśmy kwestię postępów i realizacji Drogi Czerwonej. (...) Wskazywaliśmy na terminy, które wskazują nam uzyskanie pierwszej decyzji niezbędnej do realizacji tej inwestycji, czyli decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. (...) Wniosek o wydanie tej decyzji będziemy składać w przyszłym roku
- powiedziała podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Agnieszka Krupa z Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury.
Potem kolejnym krokiem, na który musimy poczekać, to jest ostateczność tej decyzji środowiskowej. Jeżeli nie będzie odwołań, to będziemy mogli niezwłocznie przystąpić, już po wydaniu decyzji, najpóźniej spodziewamy się tego w 2026 roku, do kolejnych kroków, czyli ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie tej drogi
- dodała.
Obecny na posiedzeniu komisji wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zaznaczył, że zabezpieczono środki w wysokości 20 mln zł na działania związane z przygotowaniem inwestycji.
Przed dwoma tygodniami, w odpowiedzi na interpelację poselską Ministerstwo Infrastruktury informowało, że prace budowlane przy pierwszym odcinku, liczącym 6,2 km, Drogi Czerwonej do portu morskiego w Gdyni rozpoczną się w 2029 roku, a oddanie do użytkowania nastąpi w 2032 r.
Trasa Kwiatkowskiego, czyli obecne połączenie drogowe z Portem Gdynia, ma ograniczoną nośność i nie zapewnia dogodnego połączenia dla ruchu ciężkiego. Droga Czerwona powstanie w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T, w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana poprzez pięć węzłów drogowych. Dla pieszych i rowerzystów przewidziano infrastrukturę w postaci kładek oraz tuneli.
W październiku 2022 r. została podpisana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad umowa z firmą Mosty Katowice na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla tej inwestycji.
Prace przygotowawcze zostały zaplanowane na lata 2022-2025 i dotyczą docelowej drogi krajowej klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) w podziale na trzy odcinki: odcinek 1. Gdynia Chylonia – Trasa Kwiatkowskiego o długości ok. 6,2 km; odcinek 2. Trasa Kwiatkowskiego – węzeł Ofiar Grudnia 70 o długości ok. 2,4 km; odcinek 3. Węzeł Ofiar Grudnia 70 – Terminal Promowy o długości ok. 1,1 km
- podano w odpowiedzi na interpelację.
GALERIA: Gdynia Waterfront. Tak wygląda nowe centrum miasta