- Port Gdańsk rozpoczyna kluczowe inwestycje w infrastrukturę, w tym przebudowę Nabrzeża Wiślanego i budowę Gdańskiego Agro Terminalu.
- Inwestycje o wartości setek milionów złotych mają zwiększyć możliwości przeładunkowe portu, w tym zboża, oraz poprawić bezpieczeństwo i unowocześnić infrastrukturę.
- Modernizacja ma na celu wzmocnienie pozycji Portu Gdańsk jako strategicznego węzła transportowego w regionie. Dowiedz się, co jeszcze zyska port.
Bezpieczeństwo gospodarcze, militarne, energetyczne, żywnościowe
W uroczystości podpisania dwóch umów na terenie gdańskiego Portu Północnego wziął udział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, który podkreślił, że porty zapewniają bezpieczeństwo gospodarcze, militarne, energetyczne, a także żywnościowe.
"Oprócz inwestycji za ponad 300 mln zł w remont nabrzeża, budowę nowego układu komunikacyjnego, dróg i kolei, realizujemy także pierwszą część inwestycji związanej z budową terminala produktów AGRO. Ten właśnie terminal będzie, po realizacji pierwszego etapu inwestycji, czyli pod koniec tego roku, miał zdolności przeładunkowe o pół miliona ton zboża więcej niż dotychczas
- powiedział wiceminister.
Podkreślił, że terminal będzie w 100 proc. własnością spółki Port Gdańsk Eksploatacja, która należy do Skarbu Państwa. "Tego rodzaju inwestycje są bardzo potrzebne, uzasadnione i będziemy - jako rząd - wspierać wszelkiego rodzaju inwestycje, które będą zwiększać potencjał naszych polskich portów morskich" - zapowiedział.
Jego zdaniem remont nabrzeża, przygotowanie infrastruktury drogowej i kolejowej oraz budowa magazynów i następnie silosów w kolejnych etapach pozwoli na jeszcze większe możliwości przeładunkowe portu w Gdańsku i będzie on kluczowy z punktu widzenia przeładunków w tej części wybrzeża.
Umowa na kompleksową przebudowę Nabrzeża Wiślanego została podpisana z firmą DORACO. Koszt tej inwestycji to 351 mln zł brutto.
Projekt ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych portu, poprawę bezpieczeństwa jego użytkowników i modernizację infrastruktury elektroenergetycznej oraz kolejowo-drogowej. Pozwoli to m.in. na obsługę w Porcie Wewnętrznym nowoczesnych statków o nośności do 100 tys. ton i maksymalnym zanurzeniu 10,6 m.
Szefowa Portu Gdańsk Dorota Pyć podkreśliła, że odporność portu jest budowana poprzez inwestycje.
"To nasza odpowiedź na dynamiczne otoczenie gospodarcze, zmieniające się potrzeby partnerów i konieczność przystosowania się do wymogów nowoczesnej logistyki" - powiedziała.
Dodała, że modernizacja Nabrzeża Wiślanego to przykład inwestycji, która nie tylko zwiększa efektywność przeładunkową i efektywność logistyczną operacji portowych, ale także przygotowuje naszą infrastrukturę pod zastosowanie zielonych technologii.
Jej zdaniem jest to strategiczny kierunek, który wzmacnia pozycję portu jako nowoczesnego węzła transportowego na Morzu Bałtyckim i w Europie Środkowo-Wschodniej.
W ramach inwestycji realizowane będą trzy zadania: rozbudowa Nabrzeża Wiślanego, przebudowa układu drogowo-kolejowego dla obiektów do magazynowania i konfekcjonowania cukru przy Nabrzeżu Wiślanym ul. Chodackiego oraz przebudowa układu komunikacyjnego wraz z budową placu manewrowo-postojowego w rejonie skrzyżowania ulic: Chodackiego, Handlowej i Starowiślnej.
Realizacja pierwszego zadania, która rozpocznie się w tym miesiącu, będzie polegała na kompleksowej rozbudowie konstrukcji Nabrzeża Wiślanego o długości około 920 metrów. Projekt zakłada też pogłębienie dna przy nabrzeżu do głębokości technicznej 12,0 m. Projektowana konstrukcja nabrzeża umożliwi poruszanie się po nim nowoczesnego sprzętu portowego obsługującego przeładunki, w tym żurawi samojezdnych.
W ramach prac wykonana zostanie również nawierzchnia i oświetlenie nabrzeża, sieci wodociągowo-kanalizacyjne, montaż urządzeń odbojowych i cumowniczych, szyn poddźwigowych, a także układu torów kolejowych.
Kolejnym zadaniem będzie przebudowa układu drogowo-kolejowego do obsługi transportu cukru przy Nabrzeżu Wiślanym, przy ul. Chodackiego. Realizacja uniwersalnego terminalu portowego umożliwi rozładunek m.in. specjalistycznych kontenerów z cukrem przywożonych na platformach kolejowych, magazynowanie i przeładunek cukru oraz pakowanie go na terenie bazy, a następnie załadunek statków konwencjonalnych oraz jednostek specjalistycznych typu BIBO. Jednym z głównych elementów robót będzie budowa nowego układu kolejowego z przejazdami i elementami sterowania ruchem.
W trzecim etapie, dotyczącym m.in. przebudowy układu komunikacyjnego, wykonawca zbuduje m.in. wartownię portową, przebuduje sieć gazową, a także opracuje i wdroży docelową organizację ruchu dla całego układu drogowo-kolejowego.
Zakończenie prac planowane jest na drugi kwartał 2028 roku.
Umowa na budowę magazynu płaskiego na Nabrzeżu Szczecińskim została podpisana z firmą Premium Quality Care. Wartość tego etapu to 13,8 mln zł brutto.
W ramach tego przedsięwzięcia powstanie magazyn o powierzchni 7 tys. m kw. i pojemności 30 tys. ton, który będzie wyposażony w zautomatyzowane systemy załadunku i rozładunku, w tym technologiczne pomosty, urządzenia transportu ciągłego oraz instalacje ograniczające emisję pyłów.
Infrastruktura zostanie przystosowana zarówno do obsługi transportu kolejowego, jak i drogowego.
Projekt zakłada zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które ograniczają pylenie, zmniejszają ryzyko pożarów oraz chronią jakość przechowywanego zboża.
Budowa magazynu ma zakończyć się w przyszłym roku.
Następnie ma rozpocząć się drugi etap, czyli budowa zespołu silosów i integracja z infrastrukturą Nabrzeża Wiślanego. Obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy Studium Wykonalności, którego szacowany koszt wynosi 350 tys. zł netto.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podał, że docelowo terminal będzie dysponował łącznie 160 tys. ton powierzchni magazynowej i zdolnością przeładunkową do 3 mln ton rocznie. To ponad czterokrotnie więcej niż jego obecna przepustowość – dziś wynosząca 35 tys. ton pojemności magazynów i 0,7 mln ton realizowanych przeładunków zbóż rocznie.
Całkowity koszt budowy terminala Gdańskiego Agro Terminala (GAT) to 240 mln zł brutto, z czego największą część stanowią nakłady na technologię (38 proc.) i prace budowlane (33 proc.).
