Jak poinformowały w środę (23 lipca) władze Gdańska, nowa zajezdnia powstanie na działce o powierzchni 7,3 ha przy ul. Warszawskiej, w sąsiedztwie planowanej zajezdni tramwajowej. Zapewni ona możliwość obsługi do 250 autobusów - elektrycznych, wodorowych oraz spalinowych (stopniowo wycofywanych).
Rozpoczynamy procedurę dialogu konkurencyjnego, rzadko stosowaną w zamówieniach publicznych, która pozwoli nam wypracować najlepszy projekt oraz zrealizować budowę nowoczesnej, energooszczędnej, a docelowo zeroemisyjnej zajezdni autobusowej. Chcemy, aby była ona funkcjonalna, przyjazna środowisku i wykorzystywała najnowsze technologie, w tym rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji
- powiedziała podczas konferencji prasowej prezydentka Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
Cała inwestycja będzie realizowana w kilku etapach. W ramach postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego ma zostać wyłoniony wykonawca kompleksowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy zajezdni autobusowej, który odpowiadać będzie także za uzyskanie decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę. Podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji planowane jest na I kwartał 2026 roku.
Następnie miasto będzie szukać inwestora, który w zamian za budowę obiektu otrzyma atrakcyjną działkę - teren, na którym obecnie działa zajezdnia przy al. Hallera. Podpisanie umowy z wykonawcą robót zaplanowano na listopad 2028 r.
Według harmonogramu, zajezdnia ma zostać oddana do użytku w listopadzie 2030 roku. Szacowany koszt inwestycji to ponad 450 mln zł netto. Finansowanie pochodzić będzie m.in. ze sprzedaży zajezdni przy al. Hallera oraz środków publicznych.
Wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski poinformował, że nowa zajezdnia autobusowa będzie w pełni zautomatyzowana i dostosowana do obsługi taboru zeroemisyjnego - zarówno elektrycznego, jak i wodorowego. Znajdzie się tam m.in. zaplecze techniczne, hale postojowe z ładowarkami, warsztaty, myjnie, stacja tankowania wodoru, budynek administracyjny, zaplecze socjalne, centrum szkoleniowe, dyspozytornia oraz podziemny parking.
Zarządzanie ruchem wewnętrznym będzie wspierane przez system Depot Management (DMS). Dzięki pętlom indukcyjnym oraz punktom identyfikacji radiowej (RFID) system będzie śledził położenie każdego pojazdu od momentu wjazdu na zajezdnię, przez postój, aż do wyjazdu, precyzyjnie wskazując jego lokalizację. Miejsca parkingowe będą przydzielane automatycznie. Po wjeździe do zajezdni, kierowca otrzyma informację o miejscu parkowania pojazdu.
Dzięki automatyzacji możliwe będzie szybkie i sprawne parkowanie oraz wyjazdy pojazdów, co ma kluczowe znaczenie w godzinach szczytu

- zaznaczył Borawski.
Obiekt wyposażony będzie też w instalacje fotowoltaiczne, magazyny energii, systemy odzysku energii cieplnej ze stacji transformatorowej, a także zielone dachy i elewacje. W podziemnym parkingu powstanie Miejsce Doraźnego Schronienia dla ludności cywilnej.
Dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych Urzędu Miejskiego w Gdańsku Małgorzata Polan przypomniała, że w kwietniu władze Gdańska ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i budowę zajezdni tramwajowej przy ul. Warszawskiej.
Postępowanie trwa. Wpłynęło ponad 700 pytań ze strony zainteresowanych wykonawców
- dodała.
Podczas konferencji poinformowano także o ogłoszeniu przetargu na dostawę pięciu elektrycznych autobusów typu midi. Pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy.
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na Facebooku lub na skrzynkę: [email protected].