w 2022 r. nieprawidłowa zmiana pasa ruchu była przyczyną 530 wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących, w których śmierć poniosły 52 osoby, a 648 zostało rannych. Szczególnie gorąco robi się na węzłach drogowych. Tu kierowcy muszą zmienić pas i ustawić się na odpowiednim, by dojechać do celu. Często właśnie w takich miejscach, w ostatnim momencie decyzują się na zmianę pasa ruchu - co stwarza duże zagrożenie w ruchu. Właśnie takim sytuacjom chce zapobiec GDDKiA wprowadzając nowe rozwiązanie.
Polecany artykuł:
Poziome oznakowanie na obwodnicach
Testowanym rozwiązaniem jest wprowadzenie poziomego oznakowania - bezpośrednio na jezdni namalowane zostały nazwy miejscowości lub numery dróg - pomagają zorientować się kierowcom, na którym pasie muszą się znaleźć. Takie znaki na jezdni spotkać można między innymi na Obwodnicy Trójmiasta - właśnie obwodnice dużych aglomeracji zostały wybrane, by przetestować rozwiązanie i zapytać kierowców co o nim sądzą.
W grudniu 2022 r. przekazany został do Ministra Infrastruktury projekt zmian do rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Pomimo licznych nowelizacji dokumentu, po prawie dwóch dekadach jego obowiązywania wiele z przyjętych rozwiązań nie odpowiada na wyzwania jakie obecnie stoją przed polską branżą drogową.
Jednym z zaproponowanych w dokumencie rozwiązań jest możliwość umieszczanie numerów dróg na pasach ruchu w miejscach, gdzie skomplikowany układ drogowy może powodować trudności z wyborem właściwego kierunku jazdy, np. wielopasowy przekrój autostrady, drogi ekspresowej itp.
- przyznaje GDDKiA w komunikacie.
Jak rozwiązanie podoba się kierowcom i czy jest czytelne? Swoją opinię można wyrazić w ankiecie.
Co mówią kierowcy komentując pomysł w sieci?
A może zastosować standardy oznakowań z autostrad w Niemczech czy Francji … oni tam mają takie drogi od ponad 80 lat i wszystkie warianty już zostały sprawdzone … Po co wyłamywać otwarte drzwi ? „Prochu nie wymyślicie” .
Znak węzła powinien być odróżniany od węzła na którym się zjeżdża z trasy a tym co łączy się z autostradą. Poza tym większość dróg klasy S to powinny być autostrady i mieć niebieskie tablice.
Nie powinno wprowadzać się kolejnych rozwiązań w oznakowaniu w postaci dodatkowego oznakowania poziomego, które miałoby naprawiać błędy w niedopracowanym oznakowaniu pionowym!
- komentują GDDKiA