Umowa zawarta została 8 lutego 2022 roku w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. OMGGS występujący w imieniu 16 gmin, w których realizowany będzie system roweru publicznego Mevo, wyłonił nowego operatora podczas trwającego półtora roku dialogu konkurencyjnego. Spółka City Bike Global z Hiszpanii złożyła najkorzystniejszą ofertę za 159 mln zł. Jej podwykonawcą w realizacji zawartej na sześć lat umowy na prowadzenie Mevo jest szczecińska firmą GeoVelo.
City Bike Global planuje wykorzystywać 1000 rowerów z pierwszego systemu Mevo oraz 3099 nowych jednośladów. Wśród nowych rowerów będzie 2099 z napędem elektrycznym i 1 tysiąc tradycyjnych. Nowe pojazdy wyprodukuje firma Vaimoo z Włoch.
Cieszę się, że w końcu możemy być uczestnikami tego wydarzenia, jakim jest dzisiejsze podpisanie umowy z nowym operatorem. Mevo było dla nas wielką radością, a później w wielkim smutku doświadczyliśmy zakończenia jego pierwszego etapu. Za nami dwa lata ciężkiego zmagania się z procedurami polskiego prawa zamówień publicznych. Dziś podpisujemy umowę z konsorcjum hiszpańsko - polsko - włoskim. Dokładnie takie same rowery po raz pierwszy wkrótce wprowadzone zostaną w Sztokholmie, a już teraz jednoślady Vaimoo wykorzystywane są w kilku innych dużych europejskich miastach. To rokuje dobrą współpracę i że mieszkańcy metropolii w 2023 roku będą mogli cieszyć się tymi rowerami, gorąco w to wierzymy.
- powiedział Michał Glaser prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Polecany artykuł:
Prototyp nowego modelu roweru elektrycznego został zaprezentowany samorządowcom i innym uczestnikom spotkania w ECS zaraz po zawarciu umowy między OMGGS a CBG.
Na pełne uruchomienie systemu w 16 gminach wykonawca będzie miał czas do czerwca 2023 roku. Do 14 samorządów, które pierwotnie brały udział w projekcie (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo) dołączyły także Kolbudy i Kosakowo. Stąd także zwiększenie liczby stacji, w których pobiera i zwraca się rowery - z 660 do 717.
Co najważniejsze - w przeciwieństwie do pierwszej wersji Mevo, tym razem OMGGS zamawia usługę, a nie zakup rowerów i stacji. Oznacza to, że operator otrzymywać będzie zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc prawidłowego działania systemu. Również w odróżnieniu od Mevo 1.0, przychody z reklam i abonamentów będą trafiać do OMGGS, który będzie też współadministratorem danych osobowych użytkowników i będzie ponosił odpowiedzialność za wpłacane przez nich pieniądze na poczet abonamentów.
Rozkład rowerów systemu Mevo w Trójmieście:
Gdańsk - 2226 sztuk (54 proc. ogółu floty),Gdynia - 1737 (28 proc. ogółu)Sopot - 170 (4,1 proc. ogółu).Najmniej jednośladów dostępnych będzie w gminach Somonino i Stężyca - po 10 sztuk (odpowiednio - 0,2 proc.).