Po pomorskich torach jeździ już 10 nowoczesnych składów, a jak zaznacza Mieczysław Struk, marszałek województwa, priorytetem jest zakup takiego taboru, jakiego potrzebuje pasażer w obszarze aglomeracji.
"Od kilku lat czekaliśmy na konkretne działania ze strony Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście i spółki PKP dotyczące wymiany taboru. Teraz widzimy jednak wyraźnie, że sami, jako samorząd województwa, musimy przejąć inicjatywę. Stąd decyzja o ogłoszeniu przetargów"
– wyjaśnia Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Polecany artykuł:
W pierwszym przetargu, tj. dla linii aglomeracyjnej planowane jest kupno 30 składów, a w drugim, dla linii PKM 14. Łącznie do końca 2025 r. na Pomorze przyjadą 44 składy. Środki na zakup pociągów pochodzić będą z nowej perspektywy unijnej. Samorząd województwa będzie także zabiegał o środki z budżetu państwa.
Zakupione pojazdy odpowiadać będą potrzebom kolei aglomeracyjnej. Pociągi skierowane na linię Gdańsk – Wejherowo będą posiadać trzy pary drzwi w każdym członie. Powinny się również charakteryzować dobrym przyśpieszeniem. Na ich pokładzie będzie mogło podróżować nawet do 500 pasażerów. Z kolei składy przeznaczone do obsługi linii PKM mają rozwijać prędkość do 160 km/h, a w każdym członie mają być dwie pary drzwi. Mają zabierać do 400 podróżnych. Oprócz tego we wszystkich składach ma być monitoring, sieć wi-fi oraz defibrylatory AED.