Praca wre! Kiedy pojedziemy ze Szczecina do Gdyni nową S6? Mamy komentarz GDDKiA

i

Autor: mat pras

inwestycje

Praca wre! Kiedy pojedziemy ze Szczecina do Gdyni nową S6? Mamy komentarz GDDKiA

2025-02-25 21:19

Trwają prace budowlane przy drodze ekspresowej S6. Trasie która połączy Szczecin z Trójmiastem i pozwoli kierowcom na szybką i komfortową podróż. Wszystko wygląda na to, że już niebawem doczekamy się końca prac. Jak usłyszeliśmy od GDDKiA, pojawiły się jednak pewne problemy. "Robimy wszystko, by oddać trasę w jak najszybszym możliwym terminie". Czyli kiedy?

Trasa S6 to droga ekspresowa, która ma kluczowe znaczenie dla komunikacji pomiędzy Szczecinem a Gdynią, a także dla połączeń wzdłuż polskiego wybrzeża. Budowa tej trasy ma na celu poprawę infrastruktury transportowej, zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz skrócenie czasu podróży między tymi miastami.

Nowa trasa S6. Szczecin-Gdynia. którędy będzie prowadzić?

Połączy największe miasta Polski Północnej: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, od autostrady A6 w okolicy Kołbaskowa po początek A1 w Rusocinie i będzie miała blisko 400 km długości. Trasa będzie stanowić połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. To z tą trasą połączą się od północy drogi obsługujące tereny turystyczne na polskim wybrzeżu.

Pomorska S6. Kiedy koniec prac?

Od 2023 roku trwa budowa ponad 70 kilometrów pomorskiej S6, czyli nowej drogi ekspresowej, która docelowo połączy Szczecin z Trójmiastem. Inwestycja jest podzielona na pięć zadań: dobudowa drugiej jezdni w ciągu obwodnicy Słupska, koniec obwodnicy Słupska – Bobrowniki, Bobrowniki – Skórowo, Skórowo – Leśnice i Leśnice – Bożepole Wielkie.

W obecnym kształcie DK6 jest ważnym elementem w sieci dróg międzynarodowych m.in. jako część trasy europejskiej E28. W Polsce to 480 km drogi od granicy w Kołbaskowie do Gdańska. Budowany odcinek S6 pozwoli również na drogowe skomunikowanie portu w Świnoujściu z portami w Gdańsku i Gdyni. Łączny koszt budowy S6 na odcinku Słupsk - Bożepole Wielkie to ponad 2,5 mld zł.

Druga jezdnia w ciągu obwodnicy Słupska

Zrealizowana w latach 2008-2010 jednojezdniowa trasa, z docelowym układem węzłów, jest obecnie rozbudowywana o drugą jezdnię na odcinku o łącznej długości ok. 9,5 km. Obecnie trwają prace na różnych frontach robót m.in. przy układaniu podbudowy jezdni, uzupełnianiu poboczy czy też prace w obrębie Miejsca Obsługi Podróżnych. Trwają również prace bitumiczne. Wartość inwestycji prowadzonej przez Strabag to ok. 128 mln zł.

Koniec obwodnicy Słupska – Bobrowniki

Przedłużeniem obwodnicy Słupska, odchodzącym na północ od obecnego przebiegu DK6, będzie ponad 16 km odcinek do Bobrownik. W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: Budy i Bobrowniki oraz MOP o funkcji komercyjnej w Paprzycach (po obu stronach). Dodatkowo powstanie Obwód Utrzymania Drogowego z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi. Trwają prace mostowe: fundamentowanie, prace drogowe – gł. roboty ziemne (odhumusowanie, wykop, nasyp) w tym budowa nasypu dla wiaduktu nad linią kolejową. Koszt budowy tego odcinka to ok. 549 mln zł, a prace realizuje NDI. 

Bobrowniki – Skórowo

Kolejny odcinek trasy, prowadzący przez tereny na północ od obecnej DK6, będzie miał długość ok. 13,1 km. Na dwujezdniowej drodze ekspresowej wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Rzechcino i Skórowo. Wykonawca prowadzi pierwsze prace przy obiektach inżynierskich. Poprawa warunków hydrologicznych pozwoliła na zintensyfikowanie prac w zakresie robót ziemnych (zdjęcia humusu, wykonania nasypów, wymiana gruntów, wykonanie warstwy mrozochronnej, podbudowy zasadniczej). Wykonany został również odcinek próbny. Koszt budowy tego odcinka to ok. 284 mln zł, a prace realizuje Aldesa.

Ponadto na tym odcinku jak i od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik zostanie wykonana nawierzchnia betonowa. Będzie to największe tego typu zastosowanie w tej części kraju. 

Skórowo – Leśnice

Na dalszym przebiegu droga ekspresowa o długości ok. 10,9 km przebiegać będzie w dużej mierze w sąsiedztwie obecnej DK6. Powstanie węzeł Leśnice oraz MOP-y Darżewo o funkcji podstawowej. Na trasie powstanie 25 obiektów inżynierskich (14 przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów). Trwają prace na obiektach inżynierskich, ale również na wszystkich frontach: branża drogowa, branża mostowa, branża telekomunikacyjna, branża energetyczna, zbiorniki retencyjne i pozostałe sieci. Inwestycję o wartości ok. 345 mln zł realizuje Intercor.

Leśnice – Bożepole Wielkie

Najdłuższy odcinek, ponad 22 km, ominie Lębork od południa i połączy się z funkcjonującym już fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack. Powstaną trzy węzły: Lębork Południe, Lębork Wschód i Łęczyce, a na funkcjonującym już węźle Bożepole Wielkie przebudujemy łącznice po południowej stronie. Na Węźle Łęczyce nastąpi połączenie z drogą do pierwszej w kraju elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo. Prowadzone są prace we wszystkich branżach, układana jest masa bitumiczna m.in. w rejonie węzła Bożepole Wielkie, gdzie S6 będzie przedłużeniem istniejącej Trasy Kaszubskiej. Ponadto realizowane są intensywne roboty na odcinku leśnym w rejonie Lęborka oraz na estakadzie nad linią kolejową. Inwestycję o wartości ok. 719 mln zł realizuje Budimex.

W 2025 r. planujemy m.in. oddanie odcinka drogi ekspresowej S6: drugą jezdnię w ciągu obwodnicy Słupska. Trasa S6 od Bożepola Wielkiego do Słupska to cztery odcinki inwestycyjne, na których prace mają różny stopień zaawansowania. W związku z ich realizacją jesteśmy obecnie w trakcie rozpatrywania licznych roszczeń wykonawców, w tym pogodowych. Pojawiły się również problemy z geologią i dzikimi wysypiskami śmieci, które nie zostały wcześniej zinwentaryzowane. Na razie terminy kontraktowe oddania do ruchu tych odcinków przypadają na 2025 rok, ale wspomniane już roszczenia mogą wpłynąć na czas potrzebny na ukończenie prac. Robimy wszystko, by oddać trasę w jak najszybszym możliwym terminie.

- powiedział nam Mateusz Brożyna z GDDKiA. 

Jak dodał, obecnie na wszystkich budowach zasadniczo trwa przerwa zimowa - od połowy grudnia do połowy marca (dłużej w terenach górskich). Jest to okres, kiedy wykonawcy, jeżeli chcą, mogą zawiesić roboty budowlane w terenie. Jednak przy sprzyjającej pogodzie mogą też ten dodatkowy czas wykorzystać do prowadzenia prac, przyspieszając realizację inwestycji lub nadganiając ewentualne zaległości. 

Niezależnie od zimowej aury, prowadzonych może być również szereg innych działań (m.in. w obszarze przygotowania czy projektowania). Wykonawcy oczywiście w przypadku sprzyjających warunków pogodowych realizują wszystkie prace, która da się wykonać w danych warunkach. Obecnie oczywiście cały czas trwają prace na wszystkich odcinkach S6 w woj. pomorskim, głównie przy obiektach inżynierskich, roboty brukarskie, ziemne czy też prace w okolicach węzłów drogowych i na trasie głównej.

S6

i

Autor: GDDKiA

Zachodniopomorskie S6. Kontynuacja budowy

Od 2023 roku budujemy S6 od końca obwodnicy Koszalina i Sianowa do początku obwodnicy Słupska. Realizacja drogi o długości 46 km jest już dość zaawansowana. Na wielu jej odcinkach wykonano już warstwy bitumiczne nawierzchni. Zakończonych jest też większość prac przy obiektach mostowych, w tym nasunięte są oba przęsła mostu na rzece Wieprza w rejonie Sławna o długości 222 metrów. Zakończenie inwestycji planowane jest w IV kwartale przyszłego roku.

W 2025 r. GDDKiA planuje oddać kierowcom łącznie 400,6 km nowych dróg. W tym: 

  • S6 Koszalin – Sławno (23,2 km),
  • S6 Sławno – Słupsk (22,9 km),
  • S6 obwodnica Słupska (II jezdnia, 9,5 km),
Najważniejsza trasa na Pomorzu. Szybciej ze Szczecina do Gdyni. Kiedy? Mamy komentarz GDDKiA

i

Autor: GDDKiA

Kiedy skończy się budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiesjkiej?

W ramach budowy S6 powstaje bardzo ważna z perspektywy mieszkańców Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Jej realizacja została podzielona na dwa zadania:

  • Chwaszczyno - Żukowo (OMT 1) 
  • Żukowo - Gdańsk Południe (OMT 2).

Nową dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Obwodnicę Południową Gdańska i Trasę Kaszubską tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Odcinek od Chwaszczyna do Żukowa realizuje Budimex, a Żukowo - Gdańsk Południe Konsorcjum Mirbud/Kobylarnia. Koszt robót na OMT 1 wynosi 716 mln zł, z kolei na OMT 2 – 777 mln zł.

Trójmiasto Radio ESKA Google News
Autor:
Pomorskie. Najwyższe budynki w Gdańsku. Sięgają niemal chmur!
Porachunki Osobiste
Jak oszczędzać na transporcie w mieście? Nasze porady! PORACHUNKI OSOBISTE