Estakada Kwiatkowskiego

i

Autor: Gdynia.pl

Drogi

Poważne problemy na Estakadzie Kwiatkowskiego. Co dalej z przeciążoną trasą?

2023-08-16 11:04

O tym, że Estakada wymaga kosztownych remontów mówi się od lat, o tym, że miasto chce, by administracją i kosztami utrzymania zajęła się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad również już mówiono. Nowością jest to, że problemy z przejazdem mają już na co dzień kierowcy ciężarówek.

Estakada Kwiatkowskiego w remoncie

Droga nie wytrzymuje już ogromnych obciążeń, które powodują ciężarówki transportujące towary do portu. To właśnie ta trasa łącząca port z drogą krajową jest łącznikiem pomiędzy trasami krajowymi. Od lat mówi się, że problem powinien zostać rozwiązany z perspektywy władz ogólnopolskich, a port połączony odpowiednią trasą z całym krajem, by transport z portu mógł w prosty i bezpieczny sposób jechać w Polskę. Gdynia stara się, by to Zarząd Dróg Krajowych i Autostrad przejął estakadę a tym samym odpowiadał również finansowo za jej utrzymanie, a więc też kosztowne remonty. Nie widać jednak by w tym temacie coś się mogło zmienić, a bezpieczeństwo przejazdu było zagrożone. Gdyński samorząd podjął się remontu, ale nie bez konsekwencji dla jeżdżących tą trasą. 

Miasto 7 sierpnia rozpoczęło kolejny remont. Dla kierowców osobówek jest on niewielkim utrudnieniem, dla tych ciężarowych to już prawdziwa rewolucja. Gdynia z własnych środków naprawia m.in. uszkodzony dźwigar, a ruch cięższych ciężarówek na tym odcinku musi być wstrzymany nawet do późnej jesieni. Portal Gdynia.pl podaje, że "największe transporty, których masa przekracza 150 ton nie będą mogły natomiast już wcale korzystać z tego połączenia. Mowa o odcinku estakady, który prowadzi z jej głównej nitki m.in. bezpośrednio do kontenerowego terminala i logistycznego zaplecza gdyńskiego portu. (...) Czy estakadą nadal będą mogły jeździć ponad 50-tonowe pojazdy rozstrzygnie dopiero specjalna ekspertyza po zakończeniu prac. Jedno jest pewne – jej konstrukcja nie daje już rady rosnącym ciężarom i pora na zmiany".

Utrzymanie Estakady to ogromne koszty, a alternatywą i odciążeniem jest budowa Trasy Czerwonej, które jednak wciąż się opóźnia. Prace przy Estakadzie, poza utrudnieniami, pochłaniają także regularnie miliony złotych z miejskiego budżetu. Tylko podczas ostatniej kontroli koszt potrzebnych napraw oszacowano na ponad 5 milionów złotych. W samym 2022 roku Gdynia wydała na utrzymanie Estakady Kwiatkowskiego ponad 1,8 miliona złotych, a podobnie wyglądają też wydatki z poprzednich lat. W związku z tym, że wstrzymano ruch najcięższego transportu Rada Interesantów Portu Gdynia apeluje o rozwiązania. Reprezentanci portowych firm spotkali się w ostatnim czasie m.in. z wiceprezydentką Gdyni ds. gospodarki, Katarzyną Gruszecką-Spychałą.

- Utrudnienia mimo wszystko dotkną wybranej części działalności biznesowej prowadzonej przez firmy logistyczne i transportowe. Przedstawiciele firm skupionych wokół Rady Interesantów Portu Gdynia apelują o to, aby każde kolejne wyłączenia eksploatacyjne były komunikowane z odpowiednio dużym wyprzedzeniem, tak aby możliwym było uwzględnienie tego przy planowaniu logistyki przemieszczania towarów oraz postulują, aby podejmowane były konkretne działania mające na celu zaklasyfikowanie Estakady Kwiatkowskiego do rangi drogi krajowej, z odpowiedzialnością za jej utrzymanie po stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zaistniała sytuacja, będąca zapewne jedną z wielu kolejnych utrudnień ruchu na Estakadzie, jednoznacznie pokazuje, iż jakakolwiek dalsza zwłoka w pracach nad budową Drogi Czerwonej jest działaniem na szkodę zarówno dla aktualnej działalności portu i funkcjonowania mieszkańców aglomeracji, jak i stanowi ograniczenie możliwości rozwoju portu oraz wynikających z tego wymiernych dochodów dla budżetu kraju 

– skomentował dla Gdynia.pl sytuację Piotr Pawłowski, przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia.

Regularnie z zaprojektowanej jeszcze w latach 70. Estakady Kwiatkowskiego korzystają nie tylko setki ciężarówek przewożących morskie kontenery z portowych terminali, ale także większe, ponad 50-tonowe pojazdy, które określa się mianem ponadnormatywnych. Te w tej chwili nie mogą korzystać z wyłączonego odcinka. Być może te sytuacja pozostanie bez odwołania.  

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]

GALERIA: dawne statki pasażerskie

Pomorskie. Parawany i inne plażowe obyczaje na plaży w Gdyni Śródmieściu