Niezbędna infrastruktura dla przyszłej elektrowni atomowej
Budowa drogi prowadzącej do elektrowni jądrowej na Pomorzu została podzielona na dwa etapy. Pierwszy obejmuje około 11 kilometrów trasy między Lubiatowem a drogą wojewódzką nr 213, natomiast drugi – blisko 15-kilometrowy odcinek od DW213 do węzła Łęczyce na trasie S6. Dodatkowo, w ramach realizowanej obecnie drogi ekspresowej S6 na odcinku Leśnice – Bożepole Wielkie, planowany jest budowa łącznika, który połączy drogę powiatową w Łęczycach z węzłem Łęczyce, zapewniając sprawne skomunikowanie z nową drogą krajową.
Nowa trasa, zaprojektowana w standardzie GP (główna ruchu przyspieszonego) i o przekroju jednojezdniowym, powstanie w nowym śladzie i będzie prowadzić bezpośrednio do elektrowni.
Umowy już podpisane
W kwietniu bieżącego roku podpisano umowę na realizację pierwszego etapu inwestycji – odcinka Lubiatowo–DW213. Zadanie to wykona konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź.
We wtorek GDDKiA w Gdańsku ogłosiła wybór wykonawcy drugiego etapu drogi. Spośród jedenastu ofert wybrano propozycję konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Koszt realizacji tego fragmentu drogi, od DW213 do węzła Łęczyce, oszacowano na prawie 200 milionów złotych.
Terminy
Zakończenie prac projektowych i budowlanych, łącznie z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, planowane jest w ciągu 35 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (16 grudnia – 15 marca). Zgodnie z planem, umowa zostanie podpisana jeszcze w drugim kwartale 2025 roku, co umożliwi zakończenie budowy w drugim kwartale 2029 roku.
Zgodnie z aktualnym harmonogramem, rozpoczęcie budowy elektrowni, czyli wylanie tzw. pierwszego betonu reaktorowego, przewidziano na 2028 rok, a uruchomienie pierwszego bloku energetycznego planowane jest na 2036 rok.
Polecany artykuł: