Elektrownia jądrowa

i

Autor: Canva, Canva.com zdjęcie ilustracyjne

Sektor energetyczny

Pomorskie. Wybrano wykonawcę drugiego odcinka drogi do elektrowni jądrowej!

2025-04-29 17:07

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała we wtorek o rozstrzygnięciu przetargu na projekt i budowę drugiego etapu trasy prowadzącej do powstającej elektrowni jądrowej na Pomorzu. Odcinek ten, łączący drogę wojewódzką nr 213 z węzłem Łęczyce na trasie S6, ma kosztować blisko 200 milionów złotych.

Niezbędna infrastruktura dla przyszłej elektrowni atomowej

Budowa drogi prowadzącej do elektrowni jądrowej na Pomorzu została podzielona na dwa etapy. Pierwszy obejmuje około 11 kilometrów trasy między Lubiatowem a drogą wojewódzką nr 213, natomiast drugi – blisko 15-kilometrowy odcinek od DW213 do węzła Łęczyce na trasie S6. Dodatkowo, w ramach realizowanej obecnie drogi ekspresowej S6 na odcinku Leśnice – Bożepole Wielkie, planowany jest budowa łącznika, który połączy drogę powiatową w Łęczycach z węzłem Łęczyce, zapewniając sprawne skomunikowanie z nową drogą krajową.

Nowa trasa, zaprojektowana w standardzie GP (główna ruchu przyspieszonego) i o przekroju jednojezdniowym, powstanie w nowym śladzie i będzie prowadzić bezpośrednio do elektrowni.

Umowy już podpisane

W kwietniu bieżącego roku podpisano umowę na realizację pierwszego etapu inwestycji – odcinka Lubiatowo–DW213. Zadanie to wykona konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź.

We wtorek GDDKiA w Gdańsku ogłosiła wybór wykonawcy drugiego etapu drogi. Spośród jedenastu ofert wybrano propozycję konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Koszt realizacji tego fragmentu drogi, od DW213 do węzła Łęczyce, oszacowano na prawie 200 milionów złotych.

Terminy

Zakończenie prac projektowych i budowlanych, łącznie z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, planowane jest w ciągu 35 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (16 grudnia – 15 marca). Zgodnie z planem, umowa zostanie podpisana jeszcze w drugim kwartale 2025 roku, co umożliwi zakończenie budowy w drugim kwartale 2029 roku.

Zgodnie z aktualnym harmonogramem, rozpoczęcie budowy elektrowni, czyli wylanie tzw. pierwszego betonu reaktorowego, przewidziano na 2028 rok, a uruchomienie pierwszego bloku energetycznego planowane jest na 2036 rok.