Ryanair zapowiedział przeniesienie połączeń z Modlina do Łodzi

i

Autor: UMŁ / mat. prasowe

ekologia

Podróż samolotem bardziej zrównoważona? Czy te plany przekonają ekologów?

Więcej ekologicznego paliwa, mniej CO2 - takie są założenia firm lotniczych. Obostrzenia Unii Europejskiej i presja społeczna zmusza je do przyjrzenia się swoim działaniom i wprowadzaniu ekologicznych rozwiązań. Nowe niebawem wejdą w życie.

Wybierając środek transportu z myślą o ekologii wiele osób zastanawia się nad wpływem na środowisko i pozostawianym śladem węglowym. W ten sposób łatwo porównać oddziaływanie na klimat samolotu, samochodu czy kolei. By to prawidłowo wykazać powinno się obliczyć zarówno emisje bezpośrednie (w przypadku lotu samolotem – związane ze spalaniem paliwa), jak i pośrednie czyli związane z produkcją i utrzymaniem działania danego transportu. Istnieją specjalne "kalkulatory lotnicze", które pomagają określić dokładny koszt CO2. 

Firmy starają się zmniejszyć starty dla środowiska, takie działania podjął teraz Ryanair

Ryanair oraz Enilive, spółka bezpośrednio kontrolowana przez Eni, która posiada 100% jej kapitału zakładowego, ogłosiły dziś podpisanie listu intencyjnego w sprawie długoterminowych dostaw zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) Enilive. Projekt wchodzi w życie we Włoszech, a wszystko ma związek z podjętą strategię dekarbonizacji linii lotniczej. 

Czym jest "ekologiczne" paliwo do samolotów?

SAF jest konkretnym rozwiązaniem, które przyczyni się do dekarbonizacji lotnictwa w nadchodzących dziesięcioleciach, ale obecnie stanowi jedynie niewielki ułamek obecnego zużycia paliwa na całym świecie. W swoich biorafineriach we Włoszech, Enilive przetwarza głównie surowce odpadowe, takie jak zużyty olej spożywczy, tłuszcze zwierzęce i pozostałości przemysłu rolno-spożywczego, aby wyprodukować Eni Biojet, SAF, który zawiera 100% składników biogenicznych i nadaje się do mieszania z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych do 50%.

- czytamy w materiale prasowym Ryanair.

Cieszymy się, że możemy zawrzeć umowę z tak ważnym graczem jak Ryanair tuż po wprowadzeniu przez Unię Europejską przepisów ReFuelEU, które mają na celu zwiększenie wykorzystania SAF do 2050 roku. Enilive planuje zwiększyć swoje zdolności w zakresie biorafinacji do ponad 5 mln ton rocznie do 2030 r. i koncentruje się na opracowywaniu nowych projektów w celu zwiększenia swoich zdolności w tym zakresie: biopaliwa mogą odgrywać istotną rolę w dekarbonizacji mobilności, w tym w sektorach trudnych do wyeliminowania, takich jak lotnictwo. Zakłady i technologie, które opracowaliśmy w ciągu ostatniej dekady, umożliwiają Enilive produkcję niezbędnych ilości SAF, aby zaspokoić potrzeby firm takich jak Ryanair i wymagania przepisów UE

- powiedział Stefano Ballista, CEO w Enilive.

GALERIA: Najpopularniejsze kierunki z gdańskiego lotniska w 2023 roku. Podsumowanie

Pomorskie. Nowe pociągi w Trójmieście. IMPULSY na trasie