Pociąg regionalny

i

Autor: Monika Czekańska

transport

Pociągi regionalne biją rekordy. Nowoczesna komunikacja to kolej

Prezes POLREGIO mówi o ogromnym sukcesie i nowej erze dla komunikacji zbiorowej. Jakie są liczby i co sprawiło, że Polacy coraz chętniej korzystają z kolejowego transportu publicznego?

Rokiem szczytowym dla polskiej kolei był rok 2019, kiedy sektor pasażerski przeżywał największe wzrosty. POLREGIO przewiozła wtedy 89 mln pasażerów. Później był COVID-19 i wielu ekspertów zastanawiało się, ile lat musi minąć, żeby odrobić straty. Okazało się, że na koniec 2022 r. pasażerów było tyle samo co w 2019.

Efektywność transportu regionalnego rośnie, dzięki czemu marszałkowie województw, na których zlecenie realizujemy połączenia w 15 województwach, po prostu mogą myśleć o polepszaniu oferty i dodawaniu nowych połączeń bez zwiększania kosztów. Dzięki temu pasażer wie, że wczoraj miał tylko połączenia w dni powszednie w danej relacji, a od nowego rozkładu te połączenia będą realizowane siedem dni w tygodniu.

- mówił Marcel Klinowski, wiceprezes zarządu Polregio w wywiadzie dla Money.pl

Co wpływa na coraz większą popularność podróży koleją? Zdaniem spółki powodów jest kilka. Przede wszystkim to poprawa dostępności i ułatwienie w zakresie kupowania biletów. Podróżni mogą korzystać z oferty łączonej – wspólnych biletów. "One przekonują pasażera do tego, że kupując jeden wspólny bilet, może jechać pociągiem, a potem przesiąść się na tramwaj czy autobus" - czytamy w wywiadzie. Polregio inwestuje też w dostosowane do konkretnych grup podróżnych, kanały sprzedaży, zarówno mobilne, jak nasza aplikacja, jak i również takie, które są w stanie łączyć funkcjonalność biletomatu i tradycyjnej kasy biletowej – to prezentowane w Gdańsku videomaty.

Istotne są również czynniki zewnętrzne, m.in. sytuacja międzynarodowa. Wojna za granicami naszego kraju, rosnące ceny paliw. Pasażerowie analizują własne finanse i w codziennych relacjach do szkoły czy pracy jazda koleją jest ekonomicznie dużo bardziej uzasadniona niż transport indywidualny. Poza tym dzięki inwestycjom PKP PLK skracają się czasy przejazdów pomiędzy stacjami i to powoduje, że jazda koleją z roku na rok jest coraz bardziej atrakcyjna. Jeżeli odcinek 40 km przed remontem pokonywało się godzinę, a po remoncie 35 min, to oferta ta jest bardziej przekonująca dla pasażera

- tłumaczy prezes.

Prognoza mówi, że Polregio w 2023 przewiezie ok. 100 mln osób.

GALERIA: Rusza budowa dworca w Wejherowie

Pomorskie. Dworzec Główny w Gdańsku w końcu otwarty! Tak wygląda po remoncie