Prace budowlane

i

Autor: pixabay

inwestycje

Plany GDDKiA na 2024 rok. Które miejscowości zyskają lepszy dojazd?

Przyglądamy się inwestycjom, które GDDKiA planuje wykonać w województwie pomorskim. Gdzie można się cieszyć, co zostanie zrealizowane w 2024 roku, a jakie budowy się rozpoczną?

Dokładnie 21 grudnia 2022 r. do użytku oddana została Trasa Kaszubska, czyli droga ekspresowa S6 między węzłami Strzebielino i Gdynia Wielki Kack. Ten 42-kilometrowy odcinek jest fragmentem znacznie dłuższej trasy, która docelowo połączy aglomerację trójmiejską ze Szczecinem. Mija więc rok od oddania do użytku tej trasy, której dalsza rozbudowa będzie jedną z ważniejszych inwestycji drogowych w regionie. Teraz odbywają się i jeszcze potrwają przeglądy i naprawy gwarancyjne

Dzięki Trasie Kaszubskiej kierowcy podróżujący między Bożepolem Wielkim a węzłem Gdynia Wielki Kack pokonują tę trasę w 25 minut. Wcześniej przejazd starą trasą, przez Redę i Wejherowo, oscylował w granicach 75 min.

Budowę 42-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S6 podzielono na trzy krótsze odcinki realizacyjne:

  • Bożepole Wielkie - Luzino,
  • Luzino - Szemud 
  • Szemud - Gdynia.

Przekrój drogi stanowią co do zasady dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnego postoju. Odcinek najbardziej obciążony ruchem - między Chwaszczynem a Wielkim Kackiem - ma po trzy pasy i pas awaryjny. W ramach inwestycji zbudowano 66 obiektów inżynierskich. Jednym z największych jest przeszło 200-metrowa estakada w Milwinie, która przechodzi nad głęboką doliną leśną na wysokości blisko 30 m. W trakcie realizacji inwestycji wybudowano również infrastrukturę towarzyszącą drodze ekspresowej - drogi poprzeczne oraz drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Przebudowano sieci teletechniczne, gazociągi, linie energetyczne, a także fragment trakcji trolejbusowej w Gdyni.

Budowa trasy S 6 to strategiczna inwestycja dla transportu w województwie, ale też całej Polsce. 

Trasa Kaszubska i dalsza budowa S6

Trasa Kaszubska jest częścią korytarza trasy Via Hanseatica, która łączy miasta południowego Bałtyku, od niemieckiej Lubelski po łotewską Rygę. Na Pomorzu przebiega właśnie drogą ekspresową S6 od Obwodnicy Słupska poprzez DK6, Trasą Kaszubską, dalej Obwodnicą Trójmiasta i S7 w kierunku Elbląga. Cała brakująca część drogi ekspresowej S6, ok. 125 km, która połączy Pomorze i Pomorze Zachodnie, jest już w budowie. W woj. pomorskim to ponad 70 km trasy szybkiego ruchu. Budowany odcinek S6 pozwoli również na drogowe skomunikowanie portu w Świnoujściu z portami w Gdańsku i Gdyni. Łączny koszt budowy S6 to ponad 3,8 mld zł, z czego na odcinku Słupsk – Bożepole Wielkie to ponad 2,5 mld zł.

DK 22 między Zblewem a Sucuminem

Zniknie stara betonowa nawierzchnia, a w jej miejsce pojawi się nowa bitumiczna, dostosowana do obciążenia 11,5 t na oś.

Program rozbudowy DK 22 obejmuje w naszym województwie następujące odcinki:

  • Chojnice – Czersk o dł. 22,5 km – trwają prace budowlane, koniec: III kw. 2024 r.
  • Czarlin – Knybawa o dł. 4 km – trwają prace budowlane, koniec: październik 2024 r.
  • Knybawa – Gnojewo o dł. 5,6 km – trwają prace budowlane, koniec: wrzesień 2024 r.
  • Królewo – granica województwa pomorskiego/warmińsko-mazurskiego o dł. 10,5 km, trwają prace budowlane, koniec: listopad 2024 r.

Od września br. kierowcy mogą już korzystać z 3 km odcinka drogi od granicy województw wielkopolskiego i pomorskiego do Buszkowa. Z kolei w III kwartale br. oddany został do użytku ok. 2,5 km odcinek Starogard Gdański – Swarożyn (od Zabagna do Swarożyna).

Ponadto na kilku odcinkach przygotowywana jest dokumentacja projektowa:

  • Czersk – Czarna Woda o dł. 10,3 km, gotowa dokumentacja, trwa aktualizacja Programu Inwestycji;
  • Czarna Woda – Zblewo 17,8 km, trwa opracowanie projektu budowlanego i uzyskiwanie decyzji środowiskowej,
  • Malbork – Królewo o dł. 3,5 km, odwołaliśmy się od wydanej decyzji środowiskowej.

Nowe obwodnice w województwie pomorskim

W ciągu DK22 przewidziano również realizację dwóch obwodnic Człuchowa (zatwierdzono protokół KOPI i wybrano wariant) i Starogardu Gdańskiego (opracowywana jest Koncepcja programowa). Te inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowane na 1,15 mld zł koszty inwestycji obu obwodnic. Razem będzie to 2,15 mld zł.

Obwodnica Metropolitalna

Cały przyszły rok szczególnie intensywny będzie na budowie Obwodnicy Metropolitalnej. Częściowe otwarcie planowane jest wiosną 2025 roku, a inwestycja będzie kluczowa dla odkorkowania S6. 

GALERIA: Skwer przy infoboksie ogołocony z drzew. Co powstanie w tym miejscu?

Pomorskie. To był pierwszy supermarket w Trójmieście. Trwa rozbiórka