- Nowy falochron w porcie w Pucku ma mieć 427,2 m długości.
- Wartość projektu to ok. 50 mln zł, całość finansowana z budżetu państwa.
- Wykonawcą robót jest firma Strabag, a zakończenie prac planowane jest na 2027 rok.
Podpisano umowę w puckim porcie
We wtorek w porcie w Pucku podpisano umowę na budowę nowego falochronu osłonowego. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska oraz przedstawiciele wykonawcy inwestycji – spółki Strabag.
Łączna długość nowego falochronu wyniesie 427,2 metra. Oprócz niego powstaną także tor podejściowy z oznakowaniem nawigacyjnym, nabrzeże południowe o długości 100,7 metra, slip do wodowania małych jednostek i pirs pod bramownicę portową.
Projekt realizowany jest w całości z budżetu państwa. Umowa obowiązuje przez 36 miesięcy, jednak Urząd Morski w Gdyni podkreśla, że prace mają zakończyć się w 2027 roku.
Bezpieczeństwo i rozwój małych portów
Wiceminister Marchewka przypomniał, że w Pucku 105 lat temu miały miejsce zaślubiny Polski z morzem, które dały początek rozwojowi gospodarki morskiej. Podkreślił, że inwestycje w takie obiekty jak falochron w Pucku to nie tylko wsparcie dla lokalnych portów, lecz także element bezpieczeństwa gospodarczego, militarnego i energetycznego kraju.
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni zaznaczyła, że potrzeba budowy nowego falochronu była zgłaszana od kilkunastu lat. Obecny, pływający, nie zapewnia odpowiedniej ochrony i ulega uszkodzeniom podczas sztormów, co uniemożliwia także rozwój części żeglarskiej portu.