Pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową zakupił Lotos. Wyprodukowała ją krajowa spółka PESA Bydgoszcz. Pojazdy wodorowe na Pomorzu to nowa rzecz, ale nie pojawiają się po raz pierwszy. Testy w Gdyni przechodziły już autobusy napędzane wodorem. Gdańsk podpisał umowę, zgodnie z którą podróżować nowoczesnymi pojazdami będziemy od wiosny 2024 roku. Teraz po raz pierwszy przyszedł czas na wodorową lokomotywę.
Polecany artykuł:
Zakup od PESA Bydgoszcz pierwszej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii i umocnienie naszej pozycji w obszarze, który jest przyszłością motoryzacji. Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Nasze działania realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą
- mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN.
Lokomotywa wodorowa - najnowocześniejsza w Polsce
Pojemność zbiorników lokomotywy jest ponad pięciokrotnie większa niż w autobusach z napędem wodorowym i wynosi 175kg. Daje ona możliwość całodobowej pracy lokomotywy. W skład systemu trakcyjnego lokomotywy wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne. Lokomotywa będzie pracować w Płocku, do jej zadań będzie manewrowanie w jednaj z baz paliwowych. Testowy przejazd na trasie Gdynia-Hel wyszedł pomyślnie, podczas jazdy lokomotywa emituje jedynie parę wodą. Poniżej zamieszczamy film pokazujący, jak nowy sprzęt prezentuje się na torach:
Na Pomorzu powstanie Bursztynowa Dolina Wodorowa
To nie koniec działań Lotosu w ramach budowy potencjału wodorowego na Pomorzu. W ramach Bursztynowej Doliny Wodorowej planowane jest m.in. uruchomienie kilku źródeł produkcji wodoru odnawialnego, budowa stacji tankowania wodorem w porcie w Gdyni, a także publicznie dostępnych stacji w kluczowych miastach na Pomorzu. Projekt obejmuje również powstanie pierwszej na świecie floty portowych pojazdów wodorowych. Będzie ona obsługiwała port w Gdyni. Ponadto zrealizowane zostaną inwestycje w kilkadziesiąt pojazdów wodorowych, w tym samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze typu VAN, które wykorzystywane będą przez firmy kurierskie oraz firmy świadczące usługi utrzymania sieci energetycznych.