Nowe przejście dla pieszych to nie tylko wymalowane pasy, to przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i możliwość wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych
- przekazała Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Cytowany w komunikacie ratusza wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak stwierdził, że gdy uruchomiono przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku, wiele osób obawiało się, że zakorkuje to Gdańsk.
W rzeczywistości okazało się, że ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Dzisiaj ogłaszamy przetarg na przejście naziemne przy najważniejszym w Gdańsku węźle przesiadkowym, naprzeciwko Dworca Głównego. Rozwiązanie to ma zwiększyć dostępność dla pieszych i osób z niepełnosprawnościami, ułatwić dojście do dworca PKP i przedłużonych przystanków tramwajowych, oraz do ul. Elżbietańskiej. Gdańsk od dwóch lat jest liderem w rankingu wskazującym na płynność ruchu samochodowego w miastach powyżej 300 tys. mieszkańców. Od wielu lat prowadzimy program uspokajania ruchu, wprowadzamy skrzyżowania równorzędne, strefy Tempo 30, otwieramy przejścia choćby na Podwalu Przedmiejskim czy ostatnio również przy GUM-edzie. Te rozwiązania sprawiają, że płynność wcale nie spada i podobnie będzie przy okazji otwarcia przejścia naprzeciwko Dworca Głównego w Gdańsku
- mówi Piotr Grzelak.
Nowe przejście dla pieszych w rejonie dworca głównego w Gdańsku
Projekt został zaktualizowany, by odpowiadał nowo obowiązującemu prawu budowlanemu. Powstanie przejścia planowane jest w 2023 roku. Realizacja prac ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy. Nowe przejście w okolicy dworca PKP będzie przejściem z sygnalizacją świetlną.
Gdański Dworzec w remoncie
Oczywiście natężenie ruchu pojazdów nie pozwala na to, aby mogło być inaczej. Cykle i programy dostosowane zostaną do tych funkcjonujących przy węźle Hucisko. Długość cyklu świateł będzie dostosowana, tak by potoki pieszych mogły przekroczyć w jednym sygnale zielonym obie jezdnie. Przejście zostanie także dopasowane do ruchu rowerzystów. Dla nich będą dedykowane sygnalizacja i oznakowanie. Obsługa ruchu rowerowego będzie znajdowała się po zewnętrznej stronie, czyli nie będzie kolidowała z pieszymi udającymi się na perony przystankowe
- mówi Miejska Inżynier Ruchu Agata Lewandowska.
Pomysł, o którym w Gdańsku mówiło się od dawna może zostać zrealizowany ze względu na zmiany przepisów budowlanych. Zniknął z nich zapis dotyczący minimalnej odległości między przejściami dla pieszych.