Tomasz Stachura tym samym trafił do grona bohaterów, których działania i inicjatywy National Geographic przedstawia pasjonatom podróży i ekstremalnych wypraw z całego świata.
Od 40 lat w morskich głębinach
To jeden z najbardziej aktywnych nurków wrakowych na Morzu Bałtyckim. Specjalizuje się w podwodnej fotografii wraków na dużej głębokości i do tej pory – przez blisko 40 lat swojej aktywności w morskich głębinach - wykonał tysiące podwodnych zdjęć bałtyckich wraków oraz wiele zdjęć jaskiń na różnych kontynentach.
Lista jego osiągnięć jest pokaźna, a wśród tych najbardziej spektakularnych można wymienić chociażby wykonanie słynnej mozaiki „Marsa”, która w 2014 roku trafiła na międzynarodową okładkę magazynu „National Geographic” oraz odnalezienie szczątków Karlsruhe, czyli jednostki, która w czasie operacji Hannibal pomagała w ewakuacji ludności cywilnej i wojsk z Prus Wschodnich na zachód (napisał na ten temat książkę „Droga śmierci”).
Gdynianie mogą kojarzyć go także z działającą na terenie miasta firmą SANTI Diving produkującą wysokiej jakości sprzęt do nurkowania, której jest założycielem. Jest też współzałożycielem międzynarodowej konferencji dla nurków technicznych, Baltitech, zainicjował też projekt „SANTI Odnaleźć Orła” poszukujący zaginionego w 1940 roku na Morzu Północnym wraku okrętu podwodnego ORP Orzeł.
Z bogatą twórczością i aktywnościami Tomasza Stachury można zapoznać się na jego stronie internetowej stachuraphoto.com, gdzie zobaczymy też m.in. najciekawsze podwodne fotografie jego autorstwa.
Odcinek cyklu „Wielkie małe historie” poświęcony gdynianinowi Tomaszowi Stachurze jest już dostępny online.
Polecany artykuł:
Tomasz Stachura w krótkiej produkcji kanału National Geographic opowiada m.in. o początkach swojej pasji, wyjątkowości wód Bałtyku na skalę światową oraz o emocjach, jakie towarzyszą całemu jego zespołowi w chwili, gdy sonary wskazują odkrycie nowego obiektu skrywanego na dnie morza.
- Często zapominamy, że w Polsce są rzesze pasjonatów, którzy robią fantastyczne rzeczy, i powinniśmy być z nich dumni. Cieszy mnie, że kampania „Wielkie małe historie” skupia się na lokalnych bohaterach - mówi Tomasz Stachura.
Odcinki „Wielkich małych historii” realizowane przez National Geographic są prezentowane w sieci, w kanałach marki na YouTube i Facebooku w skróconej formie, natomiast dłuższe historie bohaterów można obejrzeć na antenie kanału telewizyjnego National Geographic.