Kolejowy Pakt dla Pomorza. Pociągiem po Kaszubach i na sam Hel!

i

Autor: Fot. Łukasz Tokarczyk/UMWP

transport

Kolejowy Pakt dla Pomorza. Pociągiem po Kaszubach i częściej na sam Hel!

2024-10-24 8:52

Dzięki tym inwestycjom znikną białe plamy na kolejowej mapie województwa pomorskiego. Pakt kolejowy dla Pomorza to przywrócenie ruchu kolejowego na linii z Kartuz przez Sierakowice do Lęborka oraz z Lipusza przez Bytów do Korzybia. To również modernizacja i zwiększenie przepustowości linii do Helu.

Kolejowy Pakt dla Pomorza. Co zakłada? 

Dokument został podpisany 21 października 2024 r. przez marszałków województwa pomorskiego Mieczysława Struka i Leszka Bonnę oraz przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury oraz PKP PLK.

Statystyczny mieszkaniec naszego regionu ponad 30 razy w roku korzysta z pociągów. W 2023 r. pociągi na Pomorzu przewiozły ponad 70 mln pasażerów

– wyliczał Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Samorząd województwa wybudował Pomorską Kolej Metropolitalną, powstał bajpas kartuski, kupowany jest nowy tabor.

Koleją do Bytowa. Jedna z najbardziej wyczekiwanych kolejowych inwestycji na Pomorzu

Przywrócenie linii kolejowej z Lipusza przez Bytów do Korzybia, to jedna z najbardziej wyczekiwanych kolejowych inwestycji na Pomorzu. Ostatni pociąg pasażerski (nie licząc pociągów specjalnych i sezonowego wznowienia ruchu kilka lat temu) odjechał z miasta w 1993 r.

Zrewitalizowana linia 212 dzięki przywróceniu ruchu kolejowego przez Bytów, aż do Korzybia, poprawi skomunikowanie ziemi słupskiej, umożliwiając wygodne dojazdy z Miastka, Kępic czy Borzytuchomia do Trójmiasta. W drugą stronę możliwe będą podróże z Kościerzyny czy Bytowa do Słupska, przez Korzybie. Warto dodać, że budynek bytowskiego dworca kolejowego został wyremontowany i od 2021 r. jest tam gotowy węzeł integracyjny.

Kolejowy Pakt dla Pomorza. Pociągiem po Kaszubach i na sam Hel!

i

Autor: pomorskie.eu

Z Kartuz do Lęborka 

Druga inwestycja, która została zapisana w kolejowym Pakcie to rewitalizacja linii z Kartuz przez Sierakowice do Lęborka (linia 229).

To istotne przedłużenie korytarza kartuskiego, jaki powstał po wybudowaniu PKM. Linia ważna nie tylko dla gęsto zamieszkałego powiatu kartuskiego, ale dla całego regionu. Zwłaszcza teraz, wobec planowanej budowy elektrowni jądrowej kolejny korytarz transportowy jest dla Lęborka po prostu niezbędny

– przekonywał marszałek województwa.

Linia może być wykorzystana jako objazd dla planowanej do modernizacji linii pomiędzy Lęborkiem a Gdynią. Tak zresztą było w lecie 2001 r., kiedy tą trasą przejechały pociągi pospieszne w kierunku Słupska.

Modernizacja linii helskiej 

Jest jeszcze jedna inwestycja, która została zawarta w podpisanym 21 października 2024 r. dokumencie. Tym razem nie dotyczy ona przywrócenia ruchu kolejowego, ale jego usprawnienia.

Chodzi nam o korytarz helski. Bardzo ważna z perspektywy regionu i kraju linia, z której korzysta ponad milion podróżnych w ciągu roku. Chcemy wybudować tam dodatkowe mijanki Hel Bór oraz Chałupy, dzięki czemu pociągi będą mogły kursować częściej

– opisywał Struk.

Inwestycja na linii 213 obejmować ma również przebudowę stacji Władysławowo. Te wszystkie prace miałyby się zakończyć do 2028 roku.

Te sławne osoby mają swoje murale w Gdańsku [GALERIA]

I.RAŚ: NA SKRAJNE PROJEKTY KOALICJANTÓW NIE BĘDZIEMY SIĘ ZGADZAĆ