- W Gdyni odbyła się konferencja prasowa dotycząca kluczowych inwestycji drogowych dla portu i regionu.
- Rząd przeznaczył miliardy złotych na budowę Drogi Czerwonej i remont Estakady Kwiatkowskiego, co ma odblokować port od strony lądowej.
- Inwestycje te mają strategiczne znaczenie gospodarcze i obronne.
Kluczowa inwestycja dla Gdyni i kraju
W czwartek przy Estakadzie Kwiatkowskiego odbyła się konferencja prasowa polityków Koalicji Obywatelskiej oraz prezydent Gdyni Aleksandry Kosiorek. Dyskutowano o finansowaniu i znaczeniu Drogi Czerwonej oraz remoncie strategicznej estakady prowadzącej do portu.
– Droga Czerwona to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce. Dzięki staraniom rządu przeznaczyliśmy 4,5 mld zł na budowę tej trasy i 600 mln zł na remont Estakady Kwiatkowskiego – poinformował wiceminister Jacek Karnowski.
Jak dodał, środki zostały przesunięte z części pożyczkowej KPO do krajowego funduszu drogowego.
– Teraz wszystko w rękach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz miasta Gdyni, aby jak najszybciej przygotować projekty i odblokować port od strony lądowej – podkreślił.
W oczekiwaniu od dziesięcioleci
Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk zwrócił uwagę, że Gdynia czeka na tę inwestycję od wielu dekad.
– Bez sprawnego dostępu od strony lądu, a szczególnie poprzez budowę Drogi Czerwonej i modernizację trasy Kwiatkowskiego, trudno wyobrazić sobie rozwój gdyńskiego portu i terminala kontenerowego – powiedział Struk.
Dodał, że decyzja rządu zapadła niemal w stulecie istnienia Gdyni i jest spełnieniem oczekiwań wielu pokoleń mieszkańców, radnych i władz portu.
Radość w Gdyni
Prezydent Aleksandra Kosiorek nie kryła satysfakcji z decyzji rządu:
– Niewiele ostatnio było tak ważnych dni dla Gdyni, jak ogłoszenie przeznaczenia środków na budowę Drogi Czerwonej i modernizację Estakady Kwiatkowskiego.
Inwestycja o znaczeniu strategicznym
Droga Czerwona ma połączyć gdyński port z trasą S7, czyli obwodnicą Trójmiasta. Dzięki niej zwiększy się nie tylko potencjał gospodarczy regionu, ale i bezpieczeństwo kraju.
Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec zapowiedział przygotowanie specustawy, która ma przyspieszyć realizację inwestycji.
– Ze względu na strategiczne znaczenie odcinka, budowa powinna zostać objęta specjalnym trybem legislacyjnym – zaznaczył.
Eksperci od lat podkreślają, że trasa jest kluczowa również z punktu widzenia obronności – umożliwi szybki transport wojsk sojuszniczych w głąb Polski w przypadku kryzysu.