- Budowa Drogi Czerwonej, kluczowej dla połączenia Obwodnicy Trójmiasta z portem w Gdyni, ma ruszyć w 2026 roku i zakończyć się do 2030 roku.
- Inwestycja, której koszt szacowany jest na 4,5 miliarda złotych, jest rozważana do finansowania z budżetu państwa, Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności, a także w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
- Projekt jest kluczowy dla rozwoju Portu Gdynia i bezpieczeństwa kraju, a jego przyspieszenie jest priorytetem dla lokalnych władz i MON.
Terenowe posiedzenie Komisji Infrastruktury w Gdyni. Co z Drogą Czerwoną? '
Sprawę opisuje portal miejski Gdynia.pl Posiedzenie Komisji Infrastruktury w Porcie Gdynia zorganizowano, aby omówić kwestię Drogi Czerwonej i zapewnienia dostępu drogowego do portu. Wzięli w nim udział parlamentarzyści, przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Funduszy i Rozwoju Regionalnego, Portu Gdynia, samorządowcy, wojewoda pomorska oraz marszałek województwa pomorskiego.
Znaczenie Drogi Czerwonej dla rozwoju portu w Gdyni
Przedstawiciele portu w Gdyni, w tym prezes Piotr Gorzeński, podkreślali, że dalszy rozwój i duże inwestycje, zwłaszcza w kontekście Portu Zewnętrznego, są uzależnione od powstania Drogi Czerwonej. Potencjalni prywatni partnerzy portu, negocjując warunki współpracy, chcą mieć możliwość wycofania się z inwestycji, jeśli budowa drogi nie zostanie zrealizowana.
Koszty i etapowanie inwestycji budowy Czerwonej Drogi
Budowa Drogi Czerwonej to kosztowny projekt, szacowany na około 4,5 miliarda złotych, podczas gdy w budżecie państwa zabezpieczono jedynie 2 miliardy. Rozwiązaniem może być etapowanie inwestycji na trzy odcinki:
- Gdynia Chylonia – Trasa Kwiatkowskiego (ok. 5,5 km)
- Trasa Kwiatkowskiego – Węzeł Ofiar Grudnia ’70 (ok. 2,4 km)
- Węzeł Ofiar Grudnia ’70 – Terminal Promowy (ponad 1 km)
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Stanisław Bukowiec, poinformował: "Dokumentacja przygotowawcza jest już zaawansowana. Planuje się, że dla odcinka pierwszego opracowanie koncepcji programowej wraz z dokumentacją umożliwiającą złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej zakończy się w czwartym kwartale tego roku. Natomiast dla odcinka drugiego i trzeciego sfinalizowane jest opracowanie studium komunikacyjnego. (…) Poczyniliśmy starania, aby Drogę Czerwoną wpisać do tak zwanych inwestycji strategicznych dla interesów Rzeczpospolitej Polski. (…) Może to spowodować przyspieszenie całej procedury przygotowania tej inwestycji. To przyspieszenie szacujemy na około 2 lata".
Zaangażowanie Ministerstwa Obrony Narodowej i możliwości finansowania budowy Drogi Czerwonej
Ministerstwo Obrony Narodowej uwzględnia Drogę Czerwoną w swoich planach dotyczących infrastruktury, z której będą korzystać siły NATO. Doradca ministra, Maciej Samsonowicz, poinformował, że na ukończeniu jest raport podkreślający znaczenie Drogi Czerwonej i Estakady Kwiatkowskiego dla bezpieczeństwa kraju i sojuszniczych działań.
Samsonowicz wskazał na trzy możliwości finansowania inwestycji: "Droga Czerwona będzie mogła być finansowana i realizowana tak naprawdę na trzy sposoby. Pierwszy to budżet państwa. Drugi pomysł to faktycznie Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności – jako inwestycja strategiczna Komisja Europejska zgodziła się, aby odcinki drogowe do 20 kilometrów mogły być w ten sposób finansowane – takie, które mają bardzo mocne uzasadnienie ze względu na obronność. (…) Trzecia rzecz, która pojawiła się niedawno jako możliwość, to w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Są zainteresowane podmioty, które są gotowe taką drogę wykonać i są zainteresowane tym, żeby – oczywiście pozostawiając ruch dla mieszkańców, dla obywateli polskich za darmo, bo ruch wojsk i tak jest zwolniony z opłat – taką drogę wybudować, a następnie ją utrzymywać. Będziemy z Ministerstwem Infrastruktury rozmawiać na ten temat i jakieś decyzje będą podejmowane".
Inwestycja ma rozpocząć się w przyszłym roku, a zakończyć w 2030 roku.
Apel prezydent Gdyni o pilną realizację inwestycji
Prezydent Gdyni, Aleksandra Kosiorek, podkreśliła pilną potrzebę budowy Drogi Czerwonej i przebudowy Estakady Kwiatkowskiego:
"Obecnie jedyną sensowną drogą łączącą port NATO z całą resztą kraju jest Estakada Kwiatkowskiego, której stan techniczny jest państwu zapewne znany, bo wszyscy dzisiaj państwo Estakadą Kwiatkowskiego zapewne przyjechaliście. Jest ona w nieustannym remoncie i nieustannie też martwimy się, że to już ostatni remont, który damy radę zrobić bez bardzo poważnej ingerencji, która wyłączy nam przejazd tą trasą, a którą transportowana jest również pomoc zbrojna do Ukrainy. (…) Z mojego punktu widzenia nadszedł już taki moment, w którym podjąć po prostu decyzję, że ta droga musi powstać i aby te harmonogramy, które były dziś wyświetlane, były harmonogramem czasu maksimum. On już nie może być wydłużany, nie możemy na tę drogę czekać wiele kolejnych lat".
Inne tematy poruszone podczas posiedzenia. Zielony okręg "Kaszubia"
Podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury poruszono również kwestie połączeń drogi wojewódzkiej nr 211 z węzłem Glincz, rozbudowy Obwodnicy Trójmiasta oraz budowy węzłów drogowych w Straszynie, Kowalach i Szadółkach. Omówiono także koncepcję rozwoju Zielonego Okręgu Przemysłowego „Kaszubia”.
