W czwartek (6 marca) sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła informację na temat działań podejmowanych w celu poprawy dostępu drogowego i kolejowego oraz od strony morza do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.
Obecna podczas posiedzenia prezes Portu Gdańsk Dorota Pyć podkreśliła, że w budżecie państwa powinny zostać zabezpieczone środki na poprawę dostępu kolejowego i drogowego do głębokowodnych terminali przeładunkowych, zlokalizowanych w gdańskim porcie.
Nasza wyspa portowa jest połączona tak naprawdę tylko jednym mostem. Jeżeli cokolwiek się stanie, niemożliwe będzie absolutnie wygenerowanie tych wolumenów i tych wartości, które idą z przeładunków, przez chociażby Baltic Hub
– powiedziała.
Prezes portu przypomniała, że na wyspie portowej znajdują się też m.in. Naftoport oraz inne podmioty, których działalność przekłada się na bezpieczeństwo energetyczne kraju.
Żeby Port Gdańsk utrzymał to miejsce, które ma dzisiaj, a jest w pierwszej dziesiątce portów europejskich i jest pierwszym portem, jeśli chodzi o przeładunki kontenerów w obszarze Morza Bałtyckiego, to potrzebne jest przeznaczenie na ten port wielu miliardów złotych

– zaznaczyła Dorota Pyć.
Stwierdziła ponadto, że Port Gdańsk generuje miliardowe wpływy do budżetu państwa.
Przypomnę, że w 2023 roku Port Gdańsk odprowadził do budżetu państwa 6,6 mld zł. To są ogromne środki finansowe, ale żeby te miliardy dalej wpływały w większej skali, potrzebne są konkretne inwestycje, w tym inwestycje w infrastrukturę kolejową i towarzyszącą jej infrastrukturę drogową
– dodała Pyć.
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka ocenił, że z dzisiejszego punktu widzenia przepustowość linii kolejowej przy obecnych przeładunkach w Porcie Gdańsk jest wystarczająca.
Natomiast myśląc o rozwoju, rozbudowie, chociażby z punktu widzenia tego, co się dzieje w Porcie Zewnętrznym i rozbudowie pozostałych części w Porcie Północnym, widzimy, że potrzebne jest udrożnienie i wzmocnienie rozwoju sieci kolejowej. A prawdą jest też to, że dzisiaj cały transport kolejowy odbywa się za pomocą jednego mostu i trzeba to zdywersyfikować. Sytuacja jest dla nas priorytetowa
– powiedział.
Podkreślił, że "jeśli chcemy mówić w perspektywie wieloletniej o rozwoju gdańskiego portu i zwiększeniu przeładunków, to niezbędne jest wzmocnienie i rozwój infrastruktury na jego zapleczu".
– stwierdził wiceszef resortu infrastruktury.
W ubiegłym roku Port Gdańsk obsłużył 3 559 morskich statków handlowych, przeładowując 77,4 mln ton ładunków. Według szacunków zysk netto wyniósł ok. 264 mln zł.
GALERIA: Budynki komunalne w Sopocie nominowane do prestiżowej nagrody!
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na Facebooku lub na skrzynkę: [email protected].