Konkurs Budowa Roku organizowana jest już od 33 lat przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa przy wsparciu Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Konkurs promuje najlepsze polskie projekty i dobre praktyki budowlane.
W skład jury wchodzą eksperci, którzy szczegółowo analizują setki inwestycji z całego kraju pod kątem m.in. jakości realizacji, rozwiązań technologicznych oraz wpływu projektu na środowisko i region.
Polecany artykuł:
Najlepsze projekty w 2022 roku!
W konkursie „Budowa Roku” nagrodą I stopnia docenione zostały 22 inwestycje, w tym 4 z Trójmiasta.
Młyny Gdańskie – budynki mieszkalne wielorodzinne AB i CD w Gdańsku przy ul. Jacka Malczewskiego
Młyny Gdańskie od strony ul. Malczewskiego powstały w zabudowie pierzejowej. Układ ten pozostał w zgodzie z pierwotną zabudową i historią tego miejsca. Forma architektoniczna budynków była inspirowana budynkami dawniej istniejącymi w tym miejscu oraz oryginalną, historyczną zabudową znajdującą się do dziś w sąsiedztwie. Istniejące tu niegdyś budynki miały ceglane szachulcowe ściany zewnętrzne, wypełnione cegłą ceramiczną. Inwestycja usytuowana jest w sąsiadującej z śródmieściem dzielnicy Siedlce. W przeszłości Siedlce były kojarzone głównie z tutejszymi młynami, potokiem oraz ogrodami i sadami wiśniowymi. Historia tej części miasta była odniesieniem dla architektów do stworzenia oryginalnego, a zarazem komfortowego miejsca do życia. Łącznie w inwestycji zaprojektowano 166 lokali mieszkalnych.
Powierzchnia zabudowy wynosi 3268,20 m2, powierzchnia użytkowa 18 133,71 m2, a kubatura budynków 67 542,00 m3. Całość prac wykonano w ciągu 27 miesięcy.
Zespół budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z infrastrukturą techniczną, ciągiem pieszo-jezdnym i zagospodarowaniem terenu parku – „Opacka” w Gdańsku przy ul. Opackiej 2, 2A, 4, 6
Inwestycja obejmowała w swoim zakresie zarówno budowę zespołu budynków wielorodzinnych, ogólnodostępnego kameralnego parku, jak i przebudowę Potoku Oliwskiego. W skład zespołu wchodzą 4 czterokondygnacyjne budynki mieszkalne wielorodzinne oraz podziemne hale garażowe, zespoły komórek lokatorskich, pomieszczeń technicznych oraz pomocniczych. Jednym z ciekawych elementów bryły budynków są witryny klatek schodowych, które przechodzą przez całą wysokość budynku wraz z wywinięciem na dach. Budynki mają dachy skośne o konstrukcji żelbetowej, strome, dwuspadowe, o symetrycznym układzie połaci. Krawędź dachu przecinają lukarny dachowe. Deweloper podjął się również rewitalizacji pobliskiego terenu pocysterskiego, przywracając mu dawne walory i przekształcając w publiczny park o powierzchni 5000 m2. Odtworzony park znajduje się w zasięgu tras spacerowych po dzielnicy. Na terenie parku wykonano kompleksową makro- i mikro- niwelację terenu, w celu zarówno wykonania stawów, jak i uatrakcyjnienia rzeźby terenu. Inwestor uregulował Potok Oliwski na całej długości inwestycji, zabezpieczając jego koryto przed wylewami.
Powierzchnia zabudowy wynosi 1411,18 m2, powierzchnia użytkowa 4149,50 m2, a kubatura budynków 18 517,50 m3. Całość prac wykonano w ciągu 32 miesięcy.
Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – etap I: przekop Mierzei Wiślanej
Przekop Mierzei Wiślanej to jedna z najciekawszych inwestycji hydrotechnicznych w Polsce. Kanał łączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Realizacja przedsięwzięcia od początku należała do spektakularnych inwestycji. Wrażenie robi ilość materiałów, jaką zużyto do jego wybudowania – to 400 tys. ton narzutów kamiennych wykonanych na falochronach oraz prawie 10 tys. tzw. x-blocków, czyli precyzyjnie ułożonych prefabrykowanych betonowych elementów, które mają zwalczać niebezpieczne falowanie podczas trudnych warunków atmosferycznych. Do budowy falochronów wykorzystano unikatową w skali świata technologię – prefabrykowane elementy „x-block plus”. Wcześniej użyto ich jedynie na zaporze wodnej Afsluitdijk – Tamie Osłonowej, będącej główną tamą i groblą w Holandii. Tam montowano je jednak na wodzie, z kolei na Mierzei po raz pierwszy na świecie układano je pod wodą. Pracowali przy tym nurkowie oraz wykorzystano ciężki specjalistyczny sprzęt.
Długość kanału żeglugowego wynosi 1526 m, głębokość 6,5 m, a szerokość 120 m na długości stanowisk oczekiwania, potem stopniowo zwęża się do szerokości 25 m na długości śluzy. Całość prac wykonano w ciągu 35 miesięcy.
Budowa Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia przy ul. Polskiej 4 i 6
Budowa Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia to największa i najbardziej wyczekiwana od blisko pół wieku inwestycja w Gdyni. W ramach budowy wykonano m.in.: budynek Terminalu Promowego – użyteczności publicznej o funkcjach dworca komunikacji morskiej oraz biurowej. Główny ustrój nośny wykonano jako żelbetowy. Budynek ma 4 kondygnacje naziemne i jest posadowiony na kolumnach SDC średnicy 400 mm i długości 11 m oraz kolumnach CFA średnicy 430 mm i długości 13 m. Na wysokości trzeciego piętra, z budynkiem terminalu łączy się galeria pasażerska długości 247 m, która umożliwia przejście pasażerom bezpośrednio z promu do budynku dworca i odwrotnie. Galeria pasażerska łączy budynek terminala z łącznikiem ruchomym służącym pasażerom do wejścia na statek. Łącznik ruchomy galerii, tj. ruchomy pomost łączący prom z galerią pasażerską, umożliwia obsługę promów o różnych wysokościach lokalizacji włazu pasażerskiego.
Powierzchnia zabudowy wynosi 2063,00 + 1054,00 m2, powierzchnia użytkowa 5472,00 + 884,00 m2, a kubatura budynku 30 285,00 + 7480,00 m3. Całość prac wykonano w ciągu 29 miesięcy.
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]