port w Gdyni

i

Autor: Gdynia.pl

Branża transportowa przeżywa kryzys, ale nie na morzu. Porty w Gdańsku i Gdyni pobijają rekordy

Mimo kryzysu w polskich portach ruch w 2022 roku był większy niż zwykle. Ministerstwo Infrastruktury podsumowało przeładunki. W Gdyni, Gdańsku i Szczecinie-Świnoujściu czyli najważniejszych morskich portach przeładowano 133 miliony ton towarów to o 18% więcej niż rok temu. Nie widać tu kryzysu wynikającego z wojny toczonej na Ukrainie

Trend wzrostowy trwa już od kilku lat, jednak branża transportowa była pełna obaw po wybuchu wojny na Ukrainie. Tak się jednak nie stało. Dane za 2022 wskazują nawet, że ten rok znacząco pobił wcześniejszy, duży ruch był oczywiście w związku z transportem węgla i ropy naftowej.

Rok był inny od pozostałych, bo sytuacja geopolityczna, wojna na Ukrainie, jak również embargo wynikające z tego tytułu zmieniło ruch towarowy, niemniej wzrost o 18% jest rzeczą naprawdę bardzo dobrą, bo przecież nie tylko węgiel, ale i pozostałe towary, które wpływały do portów przyczyniały się do tego wyniku

- mówił podczas konferencji prasowej poświęconej wynikom portów Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Port Gdynia z rekordową ilością statków

Do Gdyni w 2022 roku przede wszystkim wpłynęło więcej statków. Były też rekordowo duże jednostki jak kontenerowiec MSC Gaia. Jak wskazują statystyki, rekordowe są też liczby pokazujące przeładunki w kilogramach - wszystkie lokalne terminale w ostatnich kilkunastu miesiącach przeładowały łącznie 28 milionów 196,7 tysięcy ton różnych ładunków. To o około 5,6% więcej niż w roku 2021, a jeżeli spojrzeć na statystyki szerzej, w perspektywie wielu lat, wzrosty są widoczne jeszcze wyraźniej. W Gdyni najwięcej przeładowano węgla i koksu oraz drewna

statystyki Port Gdynia

i

Autor: mat. prasowe Przeładunki łącznie w Porcie Gdynia w latach 2010-2022

Porty stanęły na wysokości zadania, żeby w krótkiej perspektywie czasu te ładunki obsłużyć. To dzięki mobilizacji terminali. W przypadku Portu Gdynia podziękowania należą się terminalowi Hess, terminalowi OT i terminalowi Speed, które zintensyfikowały swoje działania tak, żeby osiągnąć poziom przeładowanego ładunku na poziomie 3,4 mln ton. Jest to spektakularny wzrost, o 174% w stosunku do roku ubiegłego. Najważniejszym wydarzeniem roku 2022 była największa, bo największej wartości, najdłużej trwająca umowa na 30 lat związana z dzierżawą terminala kontenerowego. Oferta złożona przez spółkę ICSTI, która już od 20 lat realizowała działania w Porcie Gdynia

– podkreślił Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.

Port Gdańsk na Bałtyku w 2022

Gdańsk jest największym portem na Bałtyku pod względem ilości przeładowanych kontenerów. Drugi na akwenie jest ze względu na ilość towarów ogółem. W 2022 było to ponad 68 mln. ton!

Dwie grupy ładunkowe, które wygenerowały największe wzrosty w Porcie Gdańsk to ropa naftowa i węgiel

Przeładunki węgla sięgnęły 13,2 mln ton (wzrost o 175 proc. w stosunku do 2021 r.), w tym ok. 12,5 mln ton w relacji importowej.  Z kolei paliwa płynne urosły aż o 35 proc. i pokonały drobnicę, stając się dominującą grupą ładunkową w Porcie Gdańsk. W sumie przeładunki paliw wyniosły 25 mln ton.

Port Gdańsk

i

Autor: Gdańsk.pl

W rankingach europejskich aspirujemy do pozycji lidera. Nie ma portu, który w ostatniej dekadzie realizowałby takie wzrosty. Cały czas umacniamy swoją pozycję na Bałtyku. W przeładunkach ogółem zajmujemy już 2. miejsce. Wyprzedza nas tylko port Ust Ługa , który jest głównym oknem surowcowym, jeśli chodzi o rosyjską ropę. Ale wierzę w to, że wprowadzone embargo odmieni również i tę sytuację. Sankcje na Rosję będą odczuwalne, gdy przeładunki w tym rosyjskim porcie spadną o 40-50 proc

– ocenia Łukasz Greinke. , prezes Portu Gdańsk.

Trójmiejskie porty 2022

Ciągły rozwój i wzrost statystyk to efekt realizowanych i planowanych inwestycji. W ostatnich sześciu latach wartość zrealizowanych inwestycji przez Port Gdańsk, jak i podmioty zewnętrzne (kontrahenci, Urząd Morski w Gdyni, PKP Polskie Linie Kolejowe) przekroczyła 4,8 mld zł. Planowane i w trakcie realizacji są kolejne przedsięwzięcia opiewające na ponad 4,2 mld zł.

Port Gdynia z Urzędem Morskim pogłębia tor podejściowy i wewnętrzne akweny. Planowane jest też poszerzenie wejścia do portu, przesunięcie falochronów. Docelowo mają tu przypływać 400-metrowe tzw. Baltimaksy, czyli statki o największych dopuszczalnych na Bałtyku wymiarach.

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: redakcja.trojmiasto@eska.pl

Okręty NATO z wizytą w Szczecinie