- Polska inwestuje w kluczową linię kolejową Kartuzy-Lębork, która po 24 latach przerwy, ma strategiczne znaczenie dla budowy pierwszej elektrowni jądrowej.
- Modernizacja linii o wartości ponad 625 mln zł ma usprawnić transport i stworzyć setki miejsc pracy, z terminem realizacji do 2028 roku.
- Projekt to pierwszy z trzech etapów, które zapewnią dostęp kolejowy do elektrowni, a cała inwestycja ma być gotowa do 2029 roku.
- Jakie jeszcze korzyści przyniesie ta inwestycja dla regionu i całej Polski?
Kluczowy element wielkiej inwestycji
Podczas poniedziałkowej (22 września) konferencji prasowej w Sierakowicach premier Tusk podkreślił, że bez modernizacji połączeń kolejowych i drogowych budowa elektrowni jądrowej nie będzie możliwa. „Jeśli naprawdę chcemy mieć elektrownię jądrową i tańszy, bezpieczny prąd, musimy budować specjalne połączenia drogowe i kolejowe” – stwierdził szef rządu. Dodał, że zmodernizowana linia ma być gotowa w 2028 roku, choć istnieje szansa na przyspieszenie prac.
Premier zaznaczył również, że przy tak dużych projektach, jak budowa elektrowni, państwo będzie stawiać na polskie firmy. Mimo że za technologię odpowiadają partnerzy z USA, „tysiące innych rzeczy możemy realizować przy pomocy polskich firm i fachowców”. Zmodernizowane połączenie kolejowe ma stworzyć wiele atrakcyjnych miejsc pracy dla setek ludzi w regionie.
Nowoczesna i bezpieczna linia
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że inwestycja na 60-kilometrowym odcinku przywróci ruch kolejowy po ponad dwóch dekadach przerwy – ostatnie pociągi kursowały tam w 2000 roku. Pociągi pasażerskie i towarowe pojadą z prędkością do 120 km/h.
W ramach modernizacji powstaną trzy nowe przystanki, w tym Sierakowice Szkoła, a 11 istniejących stacji i przystanków zostanie odnowionych. Przebudowanych zostanie 13 mostów i wiaduktów, a 109 kolejnych przejdzie remont. Bezpieczeństwo na styku dróg i torów zwiększy modernizacja 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Trzy etapy budowy dostępu do elektrowni
Modernizacja trasy Kartuzy–Lębork to dopiero pierwszy z trzech etapów projektu mającego zapewnić dostęp kolejowy do planowanej elektrowni jądrowej w gminie Choczewo. Kolejne etapy to:
• Etap drugi: Modernizacja linii nr 229 na odcinku Lębork–Łeba (gdzie pociągi kursują obecnie tylko latem) oraz budowa nowych odcinków torów z Choczewa przez teren elektrowni. Wykonawca ma zostać wybrany jeszcze w tym roku.
• Etap trzeci: Modernizacja linii nr 230 na odcinku Wejherowo–Choczewo, z planowanym wyborem wykonawcy w drugim kwartale 2026 roku.
Zakończenie wszystkich prac kolejowych związanych z dojazdem do elektrowni przewidziane jest na 2029 rok. Pierwsza polska elektrownia jądrowa ma być budowana przez konsorcjum Westinghouse–Bechtel, a rozpoczęcie budowy pierwszego bloku planowane jest na 2028 rok.
