"Ponad 65 proc. wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w Polsce realizowanych jest bezgotówkowo" - wskazują wyniki badania
"Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie", przeprowadzonego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa. Jak dodano, w 2023 r. udział gotówki w liczbie transakcji detalicznych spadł o 3 p.p. do poziomu 35 proc. "Wyraźnie zwiększyła się za to grupa klientów korzystających z płatności mobilnych i mobilnych aplikacji bankowych"
- poinformowano w informacji prasowej poświęconej badaniu.
Polecany artykuł:
Według autorów badania, w 2023 r. za pomocą cyfrowych form płatności klienci najczęściej płacili w sklepach z obuwiem i odzieżą (70 proc.), supermarketach i hipermarketach (69 proc.), księgarniach, kioskach, sklepach papierniczych (65 proc.), drogeriach, aptekach oraz na stacjach paliw (64 proc.).
Gotówką najczęściej płacono za usługi realizowane w domu (60 proc.), u fryzjera (56 proc.) oraz za naprawy w warsztatach i salonach samochodowych (52 proc.).
"Nasze badanie pokazuje, że udział płatności bezgotówkowych w sklepach i punktach usługowych w Polsce wzrósł r/r o 3 p.p., a w stosunku do 2013 r. zwiększył się diametralnie - z poziomu 20 proc. do 65 proc." - poinformowała prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Joanna Erdman. Dodała, że w ciągu 10 lat nastąpiła rewolucyjna zmiana w zachowaniach konsumenckich. "Podczas zakupów coraz chętniej sięgamy po karty i smartfony, ponieważ postrzegamy je jako szybkie, bezpieczne i wygodne. Prognozujemy, że ta zmiana zachowań z roku na rok będzie się tylko umacniać – co pokazuje również wzrost w poziomie ubankowienia (o 3 p.p.)" - wskazała.
Według badania, w 2023 r. za pomocą płatności z użyciem technologii NFC i mobilnych aplikacji płatniczych zrealizowano łącznie 23 proc. wszystkich transakcji na terminalach. W 2022 r. było to 14 proc., co oznacza wzrost o 57 proc. w udziale liczby transakcji r/r. Zwrócono uwagę, że na popularności zyskują również mobilne aplikacje bankowe – w 2023 r. korzystanie z nich zadeklarowało 60 proc. dorosłych Polaków, to dwukrotnie więcej niż w 2018 r. Za pomocą technologii NFC zrealizowano 71 proc. wszystkich płatności mobilnych na terminalach.
Autorzy badania zauważyli, że mimo systematycznego wzrostu udziału płatności cyfrowych, konsumenci wciąż wskazują na luki w płatnościach kartą i mobilnych. Jak dodano, w wielu sektorach gospodarki, zwłaszcza o charakterze usługowym, wciąż występują ograniczenia zasięgu akceptacji kart, a postrzeganie dostępności jest na niższym poziomie.
Fundacja Polska Bezgotówkowa została powołana do rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce, m.in. poprzez rozbudowę sieci akceptacji instrumentów płatniczych, upowszechnianie i promocję obrotu bezgotówkowego, a także działania na rzecz budowy innowacji technologicznych w płatnościach. Interesariuszami Fundacji są: Mastercard, Visa, Ministerstwo Finansów, Związek Banków Polskich, a także banki i agenci rozliczeniowi.