Gdańsk. Do nabrzeża Terminalu T3 na terenie Baltic Hub przybił statek Zhen Hua 32, na pokładzie którego do portu przypłynęły trzy ogromne suwnice przeznaczone do obsługi kontenerowców przy terminalu T3

i

Autor: Piotr Wittman/www.gdansk.pl, Creative Commons

wiadomości

Terminal T3 Baltic Hub oficjalnie otwarty

2025-06-06 19:11

Baltic Hub oficjalnie zainaugurował działalność nowego terminala kontenerowego T3 w Gdańsku. Dzięki inwestycji Baltic Hub zwiększy zdolności przeładunkowe o 1,5 mln TEU rocznie. Pełną operacyjność terminal T3 ma osiągnąć pod koniec 2025 r.

Szczegółowe informacje na temat budowy terminala T3 Baltic Hub

W ceremonii otwarcia nowego terminala udział wzięli przedstawiciele władz państwowych, samorządowych oraz liderzy branży.

Prezes Baltic Hub Jan Van Mossevelde podkreślił, że to jedna z największych inwestycji portowych w regionie Morza Bałtyckiego, umacnia Polskę jako strategicznego uczestnika globalnego handlu.

Rok temu, gdy kładliśmy kamień węgielny, mówiłem, że to okno na światowy transport morski. Dziś mamy na to dowody. Baltic Hub staje się coraz silniejszym ogniwem integrującym Polskę ze światowym handlem

- powiedział w czasie uroczystości wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Dodał, że w 2024 roku przez polskie porty przeładowano rekordowe 3,3 mln TEU, z czego istotna część przypada na Baltic Hub.

Co więcej, najnowsze dane pokazują, że w 2024 r. naliczono tutaj blisko 56 miliardów złotych z CEU, akcyzy i VAT , czyli o blisko miliard więcej niż rok wcześniej

Marchewka powiedział też, że nowy terminal T3 umożliwia przyjmowanie największych jednostek oceanicznych z Dalekiego Wschodu, takich jak Albatros czy Britania. Jak zaznaczył wiceminister, to potwierdza siłę nie tylko Baltic Hub, ale całej polskiej gospodarki morskiej.

Chcemy, by nasze porty rosły w siłę. Potrzebne są ambitne inwestycje i odważne decyzje. Dziękuję Baltic Hub za partnerską współpracę w realizacji tego przełomowego przedsięwzięcia

– powiedział Marchewka, zapowiadając kolejne inwestycje rządowe w infrastrukturę portową.

Terminal T3 - jeden z największych w Europie

Terminal T3, zlokalizowany na 36-hektarowej powierzchni, ma osiągnąć pełną operacyjność do końca 2025 roku. Dzięki jego uruchomieniu roczna zdolność przeładunkowa Baltic Hub wzrośnie z 3 do 4,5 miliona TEU, co uplasuje go wśród największych terminali kontenerowych w Europie.

TEU to jednostka pojemności używana często w odniesieniu do portów i statków. Jest ona równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp.

Kluczowa infrastruktura portu obejmuje nabrzeże o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra, umożliwiające obsługę największych kontenerowców na świecie.

Jak powiedziała wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz, by rozwój portu przynosił pełne korzyści, potrzebna jest sprawna obsługa celna. W tym celu w ubiegłym tygodniu podpisano umowę na budowę zintegrowanego punktu obsługi granicznej, który ma powstać do 2030 roku.

Prezes Portu Gdańsk Dorota Pyć zaznaczyła, że Baltic Hub to projekt o ogromnym znaczeniu dla pozycji Polski w świecie.

Jesteśmy dumni jako Polacy, że mamy tak niesamowity hub kontenerowy, który przynosi nam sławę poza granicami kraju

– dodała.

T3 został wyposażony w nowoczesny, zelektryfikowany sprzęt. Terminal rozpoczął już pierwsze operacje przeładunkowe w ramach fazy rozruchu, która ma zakończyć się do października 2025 roku.

Dyrektor generalny Grupy PSA International Ong Kim Pong zaznaczył, że T3 jest wyrazem realizacji strategii rozwoju zrównoważonej i zintegrowanej sieci portów w Europie.

Porty są częścią większego ekosystemu. T3 to krok w budowie globalnej, inteligentnej sieci logistycznej. Dzięki strategicznej lokalizacji, nowoczesnej infrastrukturze i rozwijającej się sieci połączeń intermodalnych, Baltic Hub pełni rolę kluczowego węzła łączącego region Bałtyku z resztą Europy i świata

- zauważył.

Prezes PFR Piotr Matczuk zaznaczył, że terminal będzie także ważnym elementem bezpieczeństwa gospodarczego Polski.

T3 to nie jest ostatnie słowo Polskiego Funduszu Rozwoju w tym regionie. Bałtyk staje się liderem w dziedzinie energii odnawialnej, ambitne projekty morskiej energetyki wiatrowej i współpraca transgraniczna zwiększają bezpieczeństwo energetyczne i przyspieszają transformację energetyczną w Europie

- powiedział, zapowiadając dalsze inwestycje PFR w regionie.

Budowa Terminalu T3 Baltic Hub

Terminal T3, na zlecenie Baltic Hub, wykonało konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV. Inwestycja ruszyła w listopadzie koniec 2022 roku, a jej koszt wyniósł 470 mln euro.

Budowa Terminalu T3 Baltic Hub była dla wykonawców poważnym wyzwaniem inżynieryjnym – cała realizacja powstawała na wodzie, jako przedłużenie istniejących już struktur terminali T1 i T2. Podczas budowy zużyto ponad 17,5 tys. ton stali, 160 tys. m sześc. betonu i 4,3 mln m sześc. piasku. W ramach inwestycji zamówionych zostało siedem suwnic STS oraz 20 półautomatycznych, obsługiwanych zdalnie suwnic RMG. Suwnice STS dotarły na plac budowy z Chin. Ich wysokość sięga od 96 do 140 metrów z podniesionym wysięgnikiem, a każda z nich waży blisko 2 tys. ton.

W pierwszej kolejności uformowaliśmy sztuczną wyspę. Obudowaliśmy ją ściankami szczelnymi i palościanką oraz przygotowaliśmy basen dla największych na świecie statków. Przeprowadziliśmy zaawansowane prace wzmocnieniowe gruntu, obudowaliśmy oczepy żelbetowe na głównych ścianach, uformowaliśmy kilometry belek podsuwnicowych i podkontenerowych. Tego nie widać, ale cały obiekt został wyposażony w kilometry kanalizacji deszczowej, wodociągowej oraz kabli teletechnicznych i energetycznych umożliwiających sterowanie i zasilanie suwnicami

- wyjaśnił członek zarządu firmy Budimex Cezary Łysenko.

Jak powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, choć portowe tereny są zwolnione z podatku od nieruchomości, co oznacza brak wpływów do budżetu miasta, Gdańsk dzięki rozwojowi infrastruktury portowej zyskuje nowe miejsca pracy i prestiż.

Wicemarszałek województwa pomorskiego Marcin Skwierawski zwrócił uwagę, że trwają prace nad terminalem T5, który ma wspierać rozwój morskiej energetyki wiatrowej. Zadeklarował, że zarząd województwa będzie kontynuował wsparcie dla rozwoju gdańskiego portu.

Baltic Hub (dawniej Deepwater Container Terminal Gdańsk, w skrócie DCT Gdańsk) to największy polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głębokowodny na Bałtyku. W 2024 roku obsłużył 2,2 mln TEU. Spółka zatrudnia ponad 1400 osób.

Firma jest własnością trzech podmiotów: PSA International (40 proc. udziałów), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc. udziałów) oraz IFM Global Infrastructure Fund, (30 proc. udziałów)

Trójmiasto Radio ESKA Google News