Gdynia

i

Autor: mat. pras.

Supertrolejbusy już w Gdyni! Ekologiczne pojazdy będą obsługiwały północne dzielnice

2020-07-13 14:33

Gdynia zakupiła sześć nowych supertrolejbusów. Zeroemisyjne pojazdy Trollino 12 Electric będą obsługiwały północne dzielnice miasta. Inwestycja została dofinansowana ze środków programu GEPARD.

Trollino 12 Electric właśnie trafiły do Gdyni! Miasto skorzystało z dofinansowania z programu GEPARD i zakupiło innowacyjne pojazdy, które fachowcy nazywają… supertrolejbusami.
- Od dawna jesteśmy bardzo dumni z naszych trolejbusów, które potrafią się ładować po drodze i są bardzo ekologiczne, a teraz to jeszcze piętro wyżej. To pojazdy, które mają podwójną homologację, zarówno jako trolejbusy, jak i jako elektrobusy oraz mogą być ładowane w dwóch trybach. Zarówno wtedy, kiedy poruszają się i korzystają z sieci, jak i w czasie postoju, kiedy mogą korzystać ze specjalnego gniazdka – mówi wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Główna zaleta nowych pojazdów to wyciszenie napędu, które pozwoli na komfortową podróż i ograniczenie poziomu hałasu na zewnątrz. Supertrolejbusy mają litowo-tytanowe baterie trakcyjne o pojemności 87 kWh, ładujące się za pomocą typowego dla trolejbusów pantografu.

- Są wyposażone w to, co w Gdyni jest już standardem - gniazda USB, informację pasażerską czy system monitoringu. Co je wyróżnia w stosunku do pojazdów dziś użytkowanych, to to, że zasadniczo napędem jest bateria trakcyjna, a pantografy służą do ładowania baterii. Cały napęd odbywa się jak w konwencjonalnym autobusie elektrycznym, czyli z baterii – tłumaczy zastępca prezesa PKT w Gdyni, Tomasz Labuda.

- Bateria i podstawowe zasilanie bateryjne ma umożliwić, aby 70% trasy mogło odbywać się poza siecią. To oznacza, że tylko podczas 30% trasy pod siecią trakcyjną supertrolejbus będzie się ładował – dodaje dyrektor ZKM Gdynia, Hubert Kołodziejski.

Niebawem w elektrycznych supertrolejbusach usiądą pierwsi pasażerowie. Po wakacjach nowe Trollino 12 Electric wyjadą na linię 32, łączącą Pogórze Dolne ze Śródmieściem i Węzłem Franciszki Cegielskiej. Wybrane kursy obejmą ul. Złotą i będzie ich więcej niż do tej pory. Linia 32 zastąpi istniejącą obecnie, nieco krótszą linię autobusową 170.

Dodatkowo Gdynia zainwestowała w infrastrukturę, która pozwoli pojazdom dojechać do północnych dzielnic. Sieć trakcyjna dla trolejbusów została wydłużona w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego, w pobliżu Węzła Ofiar Grudnia ‘70.