Trollino 12 Electric właśnie trafiły do Gdyni! Miasto skorzystało z dofinansowania z programu GEPARD i zakupiło innowacyjne pojazdy, które fachowcy nazywają… supertrolejbusami.
- Od dawna jesteśmy bardzo dumni z naszych trolejbusów, które potrafią się ładować po drodze i są bardzo ekologiczne, a teraz to jeszcze piętro wyżej. To pojazdy, które mają podwójną homologację, zarówno jako trolejbusy, jak i jako elektrobusy oraz mogą być ładowane w dwóch trybach. Zarówno wtedy, kiedy poruszają się i korzystają z sieci, jak i w czasie postoju, kiedy mogą korzystać ze specjalnego gniazdka – mówi wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Główna zaleta nowych pojazdów to wyciszenie napędu, które pozwoli na komfortową podróż i ograniczenie poziomu hałasu na zewnątrz. Supertrolejbusy mają litowo-tytanowe baterie trakcyjne o pojemności 87 kWh, ładujące się za pomocą typowego dla trolejbusów pantografu.
- Są wyposażone w to, co w Gdyni jest już standardem - gniazda USB, informację pasażerską czy system monitoringu. Co je wyróżnia w stosunku do pojazdów dziś użytkowanych, to to, że zasadniczo napędem jest bateria trakcyjna, a pantografy służą do ładowania baterii. Cały napęd odbywa się jak w konwencjonalnym autobusie elektrycznym, czyli z baterii – tłumaczy zastępca prezesa PKT w Gdyni, Tomasz Labuda.
- Bateria i podstawowe zasilanie bateryjne ma umożliwić, aby 70% trasy mogło odbywać się poza siecią. To oznacza, że tylko podczas 30% trasy pod siecią trakcyjną supertrolejbus będzie się ładował – dodaje dyrektor ZKM Gdynia, Hubert Kołodziejski.
Niebawem w elektrycznych supertrolejbusach usiądą pierwsi pasażerowie. Po wakacjach nowe Trollino 12 Electric wyjadą na linię 32, łączącą Pogórze Dolne ze Śródmieściem i Węzłem Franciszki Cegielskiej. Wybrane kursy obejmą ul. Złotą i będzie ich więcej niż do tej pory. Linia 32 zastąpi istniejącą obecnie, nieco krótszą linię autobusową 170.
Dodatkowo Gdynia zainwestowała w infrastrukturę, która pozwoli pojazdom dojechać do północnych dzielnic. Sieć trakcyjna dla trolejbusów została wydłużona w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego, w pobliżu Węzła Ofiar Grudnia ‘70.