Siedem olbrzymich suwnic stoi już w Baltic Hub. Można je podziwiać z plaży na Stogach

i

Autor: gdansk.pl

wiadomosci

Siedem olbrzymich suwnic stoi już w Baltic Hub. Można je podziwiać z plaży na Stogach

2025-03-21 12:06

Trzy gigantyczne suwnice, które tydzień temu przypłynęły do gdańskiego Baltic Hub z Chin, zostały wyładowane na nabrzeże. W sumie na budowanym terminalu kontenerowym T3, stoi siedem wielkich maszyn, wysokich na 32 piętra. Pierwsze cztery dotarły do Gdańska jesienią 2024 roku. W połowie kwietnia br. planowany jest pierwszy poważny test dla nowych suwnic - obsługa wielkiego kontenerowca oceanicznego.

Jak wielkie są suwnice?

Suwnice nabrzeżowe STS (ang. ship-to-shore), które przypłynęły w środę, 12 marca, do Baltic Hub, są zdolne do załadunku i rozładunku największych statków pływających na świecie. Pisaliśmy o tym w poprzednim materiale. 

- Operacja wyładunku maszyn z pokładu chińskiego statku Zhen Hua 32 trwała sześć dni - informuje Katarzyna Polita z biura prasowego Baltic Hub. - Praca ta wymagała wyjątkowej precyzji, aby zachować wszystkie wymogi bezpieczeństwa.

Jedna suwnica STS w liczbach:

  • waga: prawie 2000 ton
  • wysokość: 96 metrów (140 m z podniesionym wysięgnikiem)
  • udźwig: do 65 ton

Pierwszy test zaliczony

Pierwsze cztery suwnice STS dotarły do Baltic Hub 27 października 2024 roku. Po kilku miesiącach wykorzystano je do przeładunku pierwszego mniejszego kontenerowca typu feeder. Testowa jeszcze praca suwnic, w różnych porach dnia, miała miejsce pod koniec lutego tego roku przy jednostce CMA CGM Tivoli.

Suwnice płynęły 95 dni

Zhen Hua 32, który przywiózł trzy suwnice, to statek zbudowany w 2000 r. Pływa pod chińską banderą i jest przeznaczony do przewożenia bardzo ciężkich i wielkich gabarytowo ładunków. Jednostka ma 235 metrów długości i 43 m szerokości.W lutym 2025 r. na T3 zakończono instalację wyposażenia głównego nabrzeża, w tym torów STS na całej długości oraz rozbiórkę falochronu T1. Sfinalizowano też prace budowlane we wszystkich kluczowych budynkach na terminalu - obiekty są gotowe do użytkowania. W ubiegłym miesiącu prowadzony był też m.in. montaż odbojnic i pachołków wraz z instalacją sprzętu ratunkowego, oświetlenia nawigacyjnego i stalowego krawężnika.

Dzięki nowemu terminalowi, moce przeładunkowe gdańskiej firmy wzrosną o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do poziomu 4,5 mln TEU rocznie. Baltic Hub stanie się wówczas jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Morze Bałtyckie.

Port z wielkim potencjałem

Baltic Hub to największy polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głębokowodny na Morzu Bałtyckim. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego Morza Bałtyckiego. Do Baltic Hub przypływają największe statki na świecie wyruszające z Dalekiego Wschodu. Dziś Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1300 metrów, 14 suwnicami typu STS, co pozwala na roczną przepustowością rzędu 2,7 mln TEU. Obecna infrastruktura firmy umożliwia obsługę czterech statków jednocześnie, a blisko 700 rocznie. Do października 2022 r. firma nosiła nazwę Deepwater Container Terminal Gdańsk, w skrócie DCT Gdańsk.

Baltic Hub jest własnością trzech podmiotów:

  • PSA International (40 proc. udziałów)
  • Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc. udziałów) - należącego w całości do Skarbu Państwa
  • IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc. udziałów)

Spółka zatrudnia ponad 1400 osób.