Najdłuższy most w Polsce jest na Wiśle
Tczew słynie z niezwykłych mostów. Są piękne, ale jeden z nich to też najdłuższy most kolejowy w Polsce. Chodzi dokładnie o most kolejowy na Wiśle, w Tczewie tworzący połączenie Gdańsk - Warszawa. Tuż obok ciągnie się nitka nieczynnego mostu drogowego, który powstał w latach 1851–1857. Z nim wiąże się niezwykła historia. W tym artykule przedstawimy kilka ciekawostek dotyczących zabytków hydrotechnicznych w Tczewie.
Most w Tczewie
Na Wiśle w Tczewie są dwa mosty godne uwagi i ważne punkty dla podróżników.
Zaprojektowanie i wybudowanie mostu zlecono wybitnemu inżynierowi Carlowi Lentze. Lentze, po odbyciu dwóch podróży studyjnych, zaprojektował konstrukcję mostu belkowego o sześciu przęsłach z równoległymi, kratowymi ścianami. Taki sam zaprojektował w Malborku na Nogacie. Na podporach umieszczono pięć par wież, zaś oba wjazdy na most zostały zaakcentowane portalami, w których zamontowano ciężkie żelazne wrota, chroniące most przed zniszczeniem. Wieże i portale zbudowano z żółtej, klinkierowej cegły w stylu neogotyckim.
Tczewski most wzniesiono w latach 1851-1858. Miał on długość 837 metrów (łącznie z portalami) i był wówczas najdłuższym mostem w Europie i jednym z najpiękniejszych na świecie.
W latach 1888-1891, 40 metrów na północ zbudowano, według projektu Georga Ch. Mehrtensa, kolejny most z przeznaczeniem na przeprawę kolejową. W latach 1910-1912, w związku z przesunięciem na wschód wałów przeciwpowodziowych, oba mosty przedłużono.
W momencie oddania do użytku, w roku 1857, był to najdłuższy most na świecie i pierwszy żelazny most na Wiśle. Cud ówczesnej techniki i wzór dla budowniczych mostów XIX wieku. 1 września 1939 r. zaatakowany przez hitlerowców jako jedno z pierwszych miejsc w Polsce (11 min. przed Westerplatte), został częściowo wysadzony przez broniące go Wojsko Polskie - czytamy na stronie poświęconej historii mostów.
Szlak zabytków hydrotechniki
14 maja 2004 roku Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa uznało Most Lisewski w Tczewie za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej (jako pierwszy obiekt w Europie Środkowo-Wschodniej i jeden z 240 w świecie).
Mosty tczewskie lisiewskie
Zniszczony przez wojnę most był sukcesywnie odbudowywany i modernizowany. W 2009 roku most poddano kolejnemu gruntownemu remontowi w ramach modernizacji linii kolejowej Gdynia – Warszawa. Obiekt m. in. wypiaskowano, ułożono też na nim nowe torowiska. Inwestycja pochłonęła 65 mln euro.
Najdłuższy most w Polsce, który prowadzi nitkę kolejową w Tczewie ma 1030 centymetrów.