Tydzień temu byliśmy bezpośrednio po przekazaniu raportu i jego pobieżnej lekturze, obecnie po jego uważnym przeczytaniu przez kluczowe osoby, czasie na wniesienie uwag i podpisaniu przeze mnie ostatecznej wersji. Zgodnie z zapowiedzią, od dziś, po wcześniejszych konsultacjach z Centralnym Biurem Śledczym odnośnie kwestii ewentualnych anonimizacji, cała treść raportu będzie dostępna w gdyńskim Biuletynie Informacji Publicznej.
– mówi prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek.
Podjęto decyzję o zwolnieniu z pracy Naczelnika Wydziału Inwestycji oraz wypowiedzenia umów pracownikom wymienionym w raporcie jako osoby odpowiedzialne za nieprawidłowości. Ponadto zadecydowano o podejmowaniu kluczowych decyzji inwestycyjnych w sposób kolegialny i wyłanianiu pracowników urzędu w oparciu o procedurę konkursową. Weryfikacji zostaną poddane zapisy procedur zamówień publicznych uniemożliwiających nadmierną dowolność w zakresie zmiany przedmiotu zamówienia w trakcie jego realizacji, a także zostaną doprecyzowane wymagania wobec służb nadzoru budowlanego. Władze zapowiadają także prowadzenie własnych, aktywnych i bieżących działań kontrolnych.
Co zawiera raport CBA?
Raport CBA wskazuje listę nieprawidłowości oraz skalę kosztów z nich wynikających. Określa konkretne działania na szkodę Gdyni i wskazuje osoby odpowiedzialne za poszczególne nieprawidłowości. W myśl zapisów raportu są to przedstawiciele Gminy Miasta Gdyni – prezydent Wojciech Szczurek i wiceprezydent Marek Łucyk. W dokumencie wymieniono również naczelnika Wydziału Inwestycji Arkadiusza Trzeciaka.
Polecany artykuł:
Konsekwencje dla miasta
Decyzja ówczesnych władz miasta Gdyni o zaniechaniu budowy dwóch nowych wiaduktów w ciągu ulicy Wielkopolskiej nad linią kolejową nr 201 doprowadziła do:
- nieosiągnięcia zakładanej poprawy warunków ruchu drogowego na ulicy Wielkopolskiej,
- niewybudowania pętli autobusowej przy przystanku PKM Karwiny,
- drastycznego ograniczenia liczby miejsc postojowych przy PKM Karwiny,
- narażenia Gminy Miasta Gdynia w przyszłości na dodatkowe koszty związane z rozbiórką wykonanych w ramach ww. zadania robót na kwotę ponad 18 mln zł, przy planowanej budowie 3 toru przez PKP PLK,
- obniżenia zaufania do władz miasta Gdyni jako partnera przy realizacji współzależnych, ważnych inwestycji infrastrukturalnych,
- nieuzasadnionego wydatkowania dalszych środków z budżetu miasta na zamienne prace projektowe i budowlane w stosunku do projektu w oparciu, o który uzyskano decyzję Wojewody Pomorskiego na Zgodę na Realizacje Inwestycji Drogowej.
Ponadto w raporcie CBA wskazano na brak należytego nadzoru nad realizacją ww. inwestycji ze strony Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni oraz wyłonionego w drodze zamówienia publicznego nadzoru budowlanego, co doprowadziło do użycia materiałów niezgodnych z zapisami zawartymi w SWZ co może prowadzić do skrócenia cyklu życia wykonanych elementów infrastruktury.