Tramwaj wodny połączy Puck z Chałupami
O planach informowaliśmy zaraz po tym, gdy szczegóły omawiano na spotkaniu Związku Gmin. Teraz kolejne szczegóły dotyczące inwestycji.Związek Powiatowo-Gminny Zatoki Puckiej ogłosił w mediach społecznościowych, że podpisał umowę na przygotowanie projektu i budowę nowego tramwaju wodnego. Jednostka, zaplanowana jako w pełni elektryczny statek o pojemności 50 osób, ma być gotowa do kursowania po Zatoce Puckiej od 2026 roku.
Przewodniczący Związku, Arkadiusz Gawrych, wyjaśnił w rozmowie z PAP, że tramwaj wodny będzie obsługiwał trasę między Puckiem, Swarzewem i Chałupami. - Wiele lat temu podobna trasa była obsługiwana przez jednostkę o nazwie IWA, wielu mieszkańców powiatu ją pamięta. Cztery lata temu wysłużona jednostka przestała kursować i nie została zastąpiona przez żadną inną. Dlatego teraz, po latach wracamy do tej trasy, która służyć będzie zarówno mieszkańcom jak i turystom — wyjaśnił Gawrych.
Dzięki nowemu połączeniu mieszkańcy Pucka będą mogli wygodnie dotrzeć na pełne morze bez konieczności stania w korkach, podczas gdy turyści z półwyspu zyskają możliwość zwiedzenia Pucka. Przewodniczący dodał, że lokalni mieszkańcy i turyści od dawna dopytywali o uruchomienie linii między tymi miejscowościami. - Doświadczenie innych, podobnych przedsięwzięć jak np. linia na Jeziorze Jamno (trasa Koszalin-Mielno) pokazuje, że tego typu sezonowy, regularny transport publiczny jest potrzebny — ocenił.
Koszty inwestycji komunikacyjnej
Koszt projektu i budowy tramwaju wodnego wyniesie ponad 3 mln zł, z czego 1,9 mln zł pochodzi z dotacji z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych, a resztę środków zapewnią lokalne samorządy: miasto Puck, gmina Puck, gmina Władysławowo oraz powiat pucki.
W pierwszym roku działania tramwaj będzie kursował od początku czerwca do połowy września, a w następnych latach prawdopodobnie rozpocznie kursy już w maju, oferując trzy do czterech rejsów dziennie. - Statek będzie cumował w istniejących przystaniach w Pucku, Swarzewie i Chałupach. Będą potrzebne jedynie drobne inwestycje w infrastrukturę — zaznaczył przewodniczący.
Kto dostarczy nową jednostkę?
Nową jednostkę zbuduje stocznia Alumilex z Gdyni, znana z doświadczenia w projektowaniu podobnych, a nawet większych statków. - Ma ona doświadczenie w budowie podobnych jednostek, i nawet większych — dodał Gawrych, przypominając, że to właśnie w tej stoczni powstał tramwaj wodny Julek, kursujący od kilku lat na trasie Koszalin-Mielno.