Symboliczny początek budowy fregaty
Jerzy Łopatyński z PGZ Stoczni Wojennej poinformował w czwartek, że w ceremonii wspawania okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki przyszłej fregaty uczestniczyli przedstawiciele polskiego przemysłu obronnego i sił morskich. Na uroczystości pojawili się też m.in. wiceministerowie MON i MAP Paweł Bejda i Konrad Gołota.
Wiceprezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej Jan Grabowski podkreślił, że kolejny kamień milowy w budowie Burzy potwierdza, że PGZ systematycznie buduje zdolności produkcyjne potrzebne do realizacji wieloletnich programów modernizacyjnych.
Marcin Ryngwelski, prezes PGZ Stoczni Wojennej, podkreślił wagę tego wydarzenia:
„Każde położenie stępki jest bardzo ważną uroczystością, a szczególnie jest to ważna uroczystość dla marynarki wojennej. Tradycją jest wspawanie monety, którą dzisiaj zrobiliśmy. I od tego momentu kształtuje się już szkieletowa załoga. Będziemy budowali, zaczynamy od śródokręcia, zaczynamy od siłowni. Mamy już wspawane przejścia zaburtowe, mamy też wspawane zbrojenia do zbiorników, fundamenty”.
Program Miecznik – krok milowy dla Marynarki Wojennej
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych nowej generacji: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki zastąpią wycofywane z eksploatacji fregaty ORP Gen. K. Pułaski i ORP Gen. T. Kościuszko.
Prezes zarządu PGZ Stoczni Wojennej Marcin Ryngwelski zaznaczył w przesłanym PAP komunikacie, że pierwsza fregata - Wicher - jest już w bardzo zaawansowanej fazie montażu kadłuba, a program Miecznik to największe wyzwanie w historii współczesnej polskiej stoczni.
Fregaty wielozadaniowe programu Miecznik to jednostki o wyporności około 7000 ton i długości blisko 140 metrów. Wyposażone zostaną w nowoczesne systemy wykrywania, śledzenia i zwalczania celów powietrznych, nawodnych oraz podwodnych.
Każda z fregat będzie mogła operować przez kilkadziesiąt dni bez konieczności uzupełniania zapasów, co zapewni Marynarce Wojennej RP zdolność do prowadzenia długotrwałych misji na Bałtyku i poza nim.
Mieczniki mają długość ok 138 m, a wyporność maks. (łącznie z wyposażeniem dodatkowym i poszyciem), to ok. 7 tys. ton. Będą miały ok. 8 tys. mil morskich zasięgu, a maksymalna prędkość wynosi 28 węzłów.