Nowe przepisy dla kierowców. Coraz mniej aut będzie mogło wyjechać na ulice

i

Autor: pixabay

motoryzacja

Nowe przepisy dla kierowców. Coraz mniej aut będzie mogło wyjechać na ulice

2024-05-13 12:07

Kraje członkowskie w Radzie Unii zaakceptowały rozporządzenie zaostrzające normy środowiskowe pojazdów. Norma Euro 7 zaostrzy limity cząstek stałych dla samochodów osobowych i dostawczych oraz spalin dla autobusów i ciężarówek.

Rada Unii zatwierdziła stanowisko Parlamentu Europejskiego, co oznacza, że rozporządzenie zostało przyjęte. Rozporządzenie, które po raz pierwszy obejmuje w jednym akcie prawnym samochody osobowe, dostawcze i pojazdy ciężkie, ma na celu ustanowienie przepisów dotyczących emisji zanieczyszczeń z pojazdów oraz dalsze obniżenie emisji substancji zanieczyszczających powietrze z transportu drogowego.

Wejdzie ono w życie 20 dni po opublikowaniu go w Dzienniku Urzędowym. Natomiast data, od której rozporządzenie będzie stosowane, będzie zależeć od rodzaju samochodu. Najdłużej, bo 60 miesięcy, upłynie do czasu wejścia w życie przepisów w przypadku nowych autobusów, samochodów ciężarowych i przyczep.

Paszport środowiskowy dla każdego pojazdu

Rozporządzenie utrzymuje warunki testów i pułapy emisji obecnie obowiązującej normy Euro 6 dla samochodów osobowych i dostawczych, ustalając jednocześnie bardziej rygorystyczne limity cząstek stałych w spalinach. Ustanowiono również bardziej rygorystyczne normy dotyczące emisji spalin z autobusów i ciężarówek, a także szczegółowe limity dotyczące cząstek stałych hamulców. Wprowadzono także minimalne standardy wydajności dotyczące trwałości akumulatorów w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.

Rozporządzenie wprowadzi też paszport środowiskowy dla każdego pojazdu. Będzie zawierać informacje na temat efektywności środowiskowej w momencie rejestracji samochodu takie jak limity emisji zanieczyszczeń, emisje CO2, zużycie paliwa i energii elektrycznej, zasięg elektryczny, trwałość akumulatora.

Przyjęte w zeszłym roku rozporządzenie wprowadzające normy emisji CO2 przewiduje 100 proc. redukcji do 2035 r. zarówno dla samochodów osobowych, jak i dla samochodów dostawczych. To oznacza, że na rynek będą mogły trafiać jedynie pojazdy bezemisyjne w tych kategoriach (a więc także z silnikami spalinowymi, ale na wodór czy paliwa syntetyczne, natomiast zarejestrowane auta na benzynę i diesel będą mogły być odsprzedawane).

Inne pojazdy spalinowe takie jak ciężarówki i autobusy nadal będą trafiać na rynek po tej dacie - to je obejmą nowe normy.

Przepisy Euro 7 uregulują też emisje z samochodów osobowych i dostawczych do 2035 r., a inne przepisy tego rozporządzenia (np. dotyczące hamulców, opon i trwałości akumulatorów) będą stosowane do nowych, bardziej ekologicznych samochodów osobowych i dostawczych także po 2035 r.

GALERIA: Po tych cechach rozpoznasz psychopatę

Express Biedrzyckiej - gen. Mirosław RÓŻAŃSKI
Listen on Spreaker.