Trasa S6 to droga ekspresowa, która ma kluczowe znaczenie dla komunikacji pomiędzy Szczecinem a Gdynią, a także dla połączeń wzdłuż polskiego wybrzeża. Budowa tej trasy ma na celu poprawę infrastruktury transportowej, zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz skrócenie czasu podróży między tymi miastami.
Nowa trasa S6. Szczecin-Gdynia. którędy będzie prowadzić?
Połączy największe miasta Polski Północnej: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, od autostrady A6 w okolicy Kołbaskowa po początek A1 w Rusocinie i będzie miała blisko 400 km długości. Trasa będzie stanowić połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. To z tą trasą połączą się od północy drogi obsługujące tereny turystyczne na polskim wybrzeżu.
Pomorska S6. Kiedy koniec prac?
Od 2023 roku trwa budowa ponad 70 kilometrów pomorskiej S6, czyli nowej drogi ekspresowej, która docelowo połączy Szczecin z Trójmiastem. Inwestycja jest podzielona na pięć zadań: dobudowa drugiej jezdni w ciągu obwodnicy Słupska, koniec obwodnicy Słupska – Bobrowniki, Bobrowniki – Skórowo, Skórowo – Leśnice i Leśnice – Bożepole Wielkie.
W obecnym kształcie DK6 jest ważnym elementem w sieci dróg międzynarodowych m.in. jako część trasy europejskiej E28. W Polsce to 480 km drogi od granicy w Kołbaskowie do Gdańska. Budowany odcinek S6 pozwoli również na drogowe skomunikowanie portu w Świnoujściu z portami w Gdańsku i Gdyni. Łączny koszt budowy S6 na odcinku Słupsk - Bożepole Wielkie to ponad 2,5 mld zł.
Droga ekspresowa S6 to ważne połączenie Szczecina z Trójmiastem. W woj. pomorskim trwa budowa ostatnich pięciu odcinków o długości ponad 70 km. Sprawdźmy, na jakim etapie są prace na tych inwestycjach.
Połączenie Pomorza Gdańskiego z Zachodnim
Pod koniec 2022 r. oddano do użytkowania trzy odcinki S6 między Bożepolem Wielkim a Gdynią, o łącznej długości ok. 42 km. Inwestycja była podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Bożepole Wielkie – Luzino, Luzino – Szemud i Szemud – Gdynia. Prace na obecnie realizowanych odcinkach S6 prowadzimy od 2023 r. Obecnie budowana trasa została podzielona na pięć zadań: dobudowa drugiej jezdni w ciągu obwodnicy Słupska, Słupsk – Bobrowniki, Bobrowniki – Skórowo, Skórowo – Leśnice i Leśnice – Bożepole Wielkie. Docelowo S6 połączy Trójmiasto ze Szczecinem.
Obwodnica Słupska
Zrealizowana w latach 2008-2010 jednojezdniowa trasa, z docelowym układem węzłów, jest obecnie rozbudowywana o drugą jezdnię na odcinku o łącznej długości 9,5 km. Prowadzimy głównie prace przy poszerzaniu starej, południowej jezdni. Kierowcy mogą już korzystać z północnej nitki obwodnicy i nowego mostu przez rzekę Słupię. Wciąż jednak obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu ze względu na poruszające się maszyny budowlane. Po okresie zimowym wznowiliśmy również roboty bitumiczne. Prace zaawansowane są już w ponad 85 proc. Wartość inwestycji realizowanej przez firmę Strabag to ok. 128 mln zł. Z pełnowymiarowej trasy kierowcy skorzystają latem br.
Słupsk – Bobrowniki
Przedłużeniem obwodnicy Słupska, odchodzącym na północ od obecnego przebiegu DK6, będzie ponad 16-kilometrowy odcinek do Bobrownik. Aktualnie realizowane są wszystkie fronty robót. Prace skupiają się głównie na obiektach mostowych, w tym estakadzie nad Łupawą. Półmetek robót ziemnych za nami, a obecnie wznowiliśmy prace przy nawierzchni betonowej między Redzikowem i Damnicą. Wykonaliśmy przewiązkę z nawierzchnią bitumiczną na węźle Redzikowo, gdzie obwodnica Słupska połączy się z nowo budowaną S6. Dodatkowo przy DK6 w Sąborzu powstaje nowe rondo.
W ramach inwestycji powstają dwa węzły drogowe (Budy i Bobrowniki) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) w Paprzycach (po obu stronach). Budujemy też Obwód Utrzymania Drogowego z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi. Postęp prac na tym odcinku przekroczył już 50 proc. W związku z roszczeniami pogodowymi (za lata 2023-2024) oraz problemami z nielegalnymi wysypiskami śmieci, które nie zostały wcześniej zinwentaryzowane, szacujemy, że oddanie do ruchu nastąpi w III kwartale 2026 r. Koszt budowy tego odcinka to ok. 549 mln zł, a prace realizuje firma NDI.
Bobrowniki – Skórowo
Kolejny odcinek trasy, prowadzący przez tereny na północ od obecnej DK6, będzie miał długość 13,1 km. Na tym fragmencie S6 powstają dwa węzły drogowe - Rzechcino i Skórowo. Wykonawca realizuje prace we wszystkich branżach. Trwa budowa obiektów inżynierskich. Po przerwie zimowej wznowiono układanie nawierzchni betonowej na trasie głównej. Zaawansowanie prac wynosi ok. 55 proc. Pierwotny termin ukończenia robót na tym odcinku przypadał na IV kw. 2025 r. W trakcie realizacji inwestycji wykonawca wystąpił z roszczeniami pogodowymi za lata 2023-2024. Ponadto prowadzone były dłuższe niż zakładano badania archeologiczne, co opóźniło przekazanie placu budowy. To wszystko spowodowało, że oddanie do ruchu nastąpi w II kw. 2026 r. Koszt budowy tego odcinka to ok. 284 mln zł, a prace realizuje firma Aldesa.
Skórowo – Leśnice
Na dalszym przebiegu droga ekspresowa o długości 10,9 km przebiega w dużej mierze w sąsiedztwie obecnej DK6. Powstaje węzeł Leśnice oraz para MOP-ów Darżewo (po obu stronach). Na trasie będzie aż 25 obiektów inżynierskich (14 przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów). Nawierzchnia trasy głównej została wykonana w ok. 40 proc. Kontynuowane są dalsze prace bitumiczne. Wykonawca realizuje wszystkie fronty robót. Zaawansowanie całej inwestycji przekroczyło 65 proc. Podobnie jak w przypadku odcinka Bobrowniki – Skórowo trasa miała być oddana do ruchu w IV kw. 2025 r. Roszczenia pogodowe za ostatnie dwa lata, badania archeologiczne i późniejsze przekazanie placu budowy przełożyły się na zmiany w harmonogramie. Szacujemy zakończenie prac na II kw. 2026 r. Inwestycję o wartości ok. 345 mln zł realizuje firma Intercor.
Leśnice – Bożepole Wielkie
Najdłuższy, ponad 22-kilometrowy odcinek ominie Lębork od południa i połączy się z funkcjonującym już fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack. Powstają trzy węzły (Lębork Zachód, Lębork Wschód i Łęczyce), a na funkcjonującym już węźle Bożepole Wielkie przebudujemy łącznice po południowej stronie. Dodatkowo na węźle Łęczyce nastąpi połączenie z nową drogą krajową do pierwszej w kraju elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo. Wykonawca prowadzi intensywne roboty na odcinku leśnym w rejonie Lęborka. Po przerwie zimowej kontynuowane jest układanie masy bitumicznej na trasie głównej. Zaawansowanie robót to blisko 80 proc. Pierwotny termin zakończenia tej inwestycji to październik 2025 r. Po roszczeniach pogodowych oraz napotkaniu na fragmencie trasy odmiennych warunków gruntowych, szacujemy, że oddanie do ruchu nastąpi w II kw. 2026 r. Kontrakt o wartości ok. 719 mln zł realizuje firma Budimex.
Część międzynarodowego szlaku
Droga ekspresowa S6 (od 2025 r. oficjalnie jako „Trasa Kaszubska”) jest częścią korytarza międzynarodowej trasy Via Hanseatica łączącej miasta południowego Bałtyku, od niemieckiej Lubeki po łotewską Rygę. Na węźle Gdańsk Południe ma wspólny przebieg z S7, gdzie łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska, a w tym roku połączy się z Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej. DK6 w obecnym kształcie jest ważnym elementem sieci dróg międzynarodowych m.in. jako część trasy europejskiej E28. W granicach Polski to 480 km drogi od Kołbaskowa (granica z Niemcami) do Grzechotek (granica z Obwodem Królewieckim).
W 2025 r. planujemy m.in. oddanie odcinka drogi ekspresowej S6: drugą jezdnię w ciągu obwodnicy Słupska. Trasa S6 od Bożepola Wielkiego do Słupska to cztery odcinki inwestycyjne, na których prace mają różny stopień zaawansowania. W związku z ich realizacją jesteśmy obecnie w trakcie rozpatrywania licznych roszczeń wykonawców, w tym pogodowych. Pojawiły się również problemy z geologią i dzikimi wysypiskami śmieci, które nie zostały wcześniej zinwentaryzowane. Na razie terminy kontraktowe oddania do ruchu tych odcinków przypadają na 2025 rok, ale wspomniane już roszczenia mogą wpłynąć na czas potrzebny na ukończenie prac. Robimy wszystko, by oddać trasę w jak najszybszym możliwym terminie.
- powiedział nam w lutym Mateusz Brożyna z GDDKiA.
Jak dodał, na wszystkich budowach zasadniczo trwała przerwa zimowa - od połowy grudnia do połowy marca (dłużej w terenach górskich). "Jest to okres, kiedy wykonawcy, jeżeli chcą, mogą zawiesić roboty budowlane w terenie. Jednak przy sprzyjającej pogodzie mogą też ten dodatkowy czas wykorzystać do prowadzenia prac, przyspieszając realizację inwestycji lub nadganiając ewentualne zaległości" - komentował na początku tego roku. Jak widać jednak, prace na remontowanych odcinkach wre!

i
Zachodniopomorskie S6. Kontynuacja budowy
Od 2023 roku budujemy S6 od końca obwodnicy Koszalina i Sianowa do początku obwodnicy Słupska. Realizacja drogi o długości 46 km jest już dość zaawansowana. Na wielu jej odcinkach wykonano już warstwy bitumiczne nawierzchni. Zakończonych jest też większość prac przy obiektach mostowych, w tym nasunięte są oba przęsła mostu na rzece Wieprza w rejonie Sławna o długości 222 metrów. Zakończenie inwestycji planowane jest w IV kwartale przyszłego roku.
W 2025 r. GDDKiA planuje oddać kierowcom łącznie 400,6 km nowych dróg. W tym:
- S6 Koszalin – Sławno (23,2 km),
- S6 Sławno – Słupsk (22,9 km),
- S6 obwodnica Słupska (II jezdnia, 9,5 km),
Droga ekspresowa S6 jako Kaszëbskô Darga
Od 19 marca, kiedy przypada Dzień Jedności Kaszubów, biegnąca wzdłuż wybrzeża Bałtyku droga ekspresowa S6 oficjalnie nosi nazwę „Trasa Kaszubska - Kaszëbskô Darga”. Wkrótce na S6 pojawią się odpowiednie tablice informujące o tej nazwie.
Promocja lokalnej kultury
Nadanie drodze ekspresowej S6, łączącej Szczecin i Gdańsk, nazwy „Trasa Kaszubska - Kaszëbskô Darga” to między innymi sposób na promocję i upowszechnianie wiedzy o kulturze i języku Kaszub. Droga ekspresowa S6 przebiega przez obszar zamieszkiwany przez Kaszubów, zarówno historycznie, jak i obecnie. Stanowi jeden z głównych szlaków komunikacyjnych w północnej części Polski. Dotychczas Trasą Kaszubską określano odcinek drogi ekspresowej S6 pomiędzy Bożepolem Wielkim i węzłem Gdynia Wielki Kack w woj. pomorskim. To właśnie na położonych przy nim MOP-ach Kamień Północ i Kamień Południe, w miejscach najbardziej eksponowanych, stoją tablice z informacjami turystycznymi o regionie i drodze w języku kaszubskim. Powstały dzięki współpracy GDDKiA oraz Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego.
Kaszëbskô Darga w użytkowaniu i budowie
Obecnie kierowcy mają już do dyspozycji 220 km drogi ekspresowej S6, od Goleniowa do Koszalina i od Bożepola Wielkiego do Rusocina. W budowie jest pozostała część tej trasy o długości blisko 120 km, która w przyszłości pozwoli na drogowe skomunikowanie portów w Szczecinie i Świnoujściu z portami w Gdańsku i Gdyni. W tym roku oddamy jej kolejne odcinki od Koszalina do Słupska, wraz z rozbudowaną do dwóch jezdni obwodnicą tego miasta. W przyszłym roku udostępnimy pozostałą część trasy od Słupska do Bożepola Wielkiego.
Najważniejsza droga na północy Polski z ogromnym dofinansowanie. Koniec prac coraz bliżej!
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowy na unijne dofinansowanie budowy odcinka drogi ekspresowej S6 między Słupskiem a Bożepolem Wielkim oraz na obwodnicę Opatowa - poinformowała w piątek GDDKiA. Łączna kwota wsparcia to prawie 1,8 mld zł.
Środki zostały pozyskane z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko – FEnIKS.
Jak podała GDDKiA, w przypadku trasy S6 planowana jest budowa około 72 km nowej drogi ekspresowej, ośmiu węzłów drogowych oraz miejsc obsługi podróżnych. Powstaną też nowe mosty, wiadukty i inne obiekty inżynieryjne. Całość ma kosztować prawie 2 mld 900 mln zł, z czego ponad 1,4 mld zł pokryje Unia Europejska.Z kolei obwodnica Opatowa będzie miała niespełna 14 km. Powstaną odcinki drogi ekspresowej S74 i drogi krajowej nr 9, a także dwa nowe węzły. Koszt tej inwestycji to niemal 689 mln zł. Unijne wsparcie sięgnie blisko 337 mln zł.
Droga S6 to jedna z kluczowych tras w północnej Polsce – docelowo połączy Szczecin z Trójmiastem. Z kolei obwodnica Opatowa ma odciążyć miasto z ruchu tranzytowego, poprawić komfort życia mieszkańców i skrócić czas podróży po regionie.
