- Mediana cen aut w sierpniu 2025 wyniosła 54 900 zł, ale występują znaczne różnice regionalne.
- Najdłużej na auto trzeba odkładać w woj. lubuskim (17 pensji), a najkrócej w lubelskim (7,5 pensji).
- Na cenę samochodu wpływa przebieg, wiek, typ nadwozia oraz stan techniczny pojazdu.
Cena samochodu a pensja. Ile trzeba odkładać, żeby kupić samochód w woj. pomorskim?
Mediana cen samochodów osobowych w całej Polsce będących w sierpniu 2025 r. wystawionych na sprzedaż na portalu Autoplac.pl wyniosła 54 900 zł. Jednak w zależności od regionu kwoty mocno się różniły. Najniższe odnotowano w województwie lubelskim (37 900 zł), opolskim (40 000 zł) i świętokrzyskim (43 995 zł), najwyższe w lubuskim (79 900 zł), mazowieckim (69 899 zł) oraz łódzkim (69 000 zł).
Jak zaznaczają autorzy raportu, tak duże rozbieżności wynikają nie tylko z lokalnego popytu, ale również z siły nabywczej mieszkańców i większej liczby aut premium w danych regionach. Eksperci Autoplac.pl postanowili wyliczyć, ile trzeba pracować, by kupić samochód.
Według analizy MyCompanyPolska.pl wykonanej na podstawie danych GUS-u, mediana netto wynagrodzeń w styczniu 2025 wyniosła ok. 5000 zł. Zatem na zakup pojazdu w województwie lubelskim wydamy co najmniej 7,5-miesięcznych pensji, ale w łódzkim i mazowieckim ponad 14, a w lubuskim nawet 17.
To zaskoczenie, bowiem wydawałoby się, że najdrożej powinno być w Warszawie i okolicach. Być może na ceny w województwie lubuskim wpływa bliskość niemieckiej granicy

— komentuje Marcin Korzeniewski, członek zarządu Autoplac.pl.
W województwie pomorskim mediana cen aut wynosi 54 900 złotych. Więc tanio nie jest, bo mieszkańcy naszego województwa muszą odłożyć prawie 11 miesięcznych pensji.
Od czego zależy cena samochodu? Rozbieżności w wycenie
Dane Autoplac.pl pokazują, że najdroższe są samochody z niewielkim przebiegiem, mające na liczniku do 1000 km. Mediana wynosi w ich przypadku 158 000 zł. Auta, które pokonały dystans 1000-50 000 km osiągnęły medianę 120 900 zł, przy 50 000-125 000 km spada ona do 69 900 zł. Kolejne progi pokazują już znacznie niższe wartości — pojazdy z wynikiem 125 000-200 000 km mają medianę 39 900 zł, 200 000-300 000 km — 26 900 zł, a powyżej 300 000 km — 19 750 zł.
Polacy coraz częściej decydują się na dobrze utrzymane auta używane, a nie te najtańsze. Pojazd z większym przebiegiem można kupić odkładając pensję przez cztery miesiące, lecz warto mieć na uwadze dodatkowe koszty i problemy ze środkiem lokomocji. Na prawie nowe auto trzeba pracować ponad 2,5 roku, lecz już samochód z przebiegiem 125 000-200 000 km już „tylko” 8 miesięcy... Kierowcy częściej kupują samochody zapewniające mobilność, bez konieczności dużych inwestycji
— podkreśla Marcin Korzeniewski.
Nie tylko przebieg i region, ale także typ nadwozia oraz rocznik mają ogromny wpływ na cenę samochodu. Według danych Autoplac.pl największa mediana charakteryzuje pick-upy (115 800 zł), SUV-y (88 999 zł) i coupé (85 900 zł). Z kolei, najtańsze opcje to minivany (29 900 zł), hatchbacki (31 050 zł), a także kombi (47 499 zł).
Wiek pojazdu to kolejny czynnik zakupowy. Mediana modeli z lat 2021-2024 wynosi 118 900 zł, tych z lat 2016-2020 — 63 175 zł, a aut z lat 2011-2015 około 33 000 zł. Pojazdy z 2010 roku i starsze są najbardziej przystępne: mediana to zaledwie 16 500 zł, czyli równowartość ponad 3 wypłat „na rękę”. Naturalnie klasyki, youngtimery i oldtimery nieco zaburzają przytoczoną kwotę, bowiem wartość niektórych pojazdów rośnie z biegiem lat.
Na cenę auta wpływa wiele czynników: marka, model, wiek, przebieg, wersja, nadwozie, ale także stan techniczny, historia wypadkowa, wyposażenie, pochodzenie (kraj, zagranica), region, w którym jest sprzedawany.
GALERIA: Obchody rocznicy wybuchu II wojny światowej na Westerplatte w Gdańsku
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na Facebooku lub na skrzynkę: [email protected].