Z Gdyni znikają reklamy wielkopowierzchniowe
Uchwałę krajobrazową, która reguluje i ogranicza wielkość ilość i przede wszystkim wygląd reklam przegłosowano latem 2023 roku. Przedsiębiorcy, właściciele budynków i reklamodawcy mieli rok, by dostosować się do nowych przepisów. Na mieście widać zmiany, ale są wyjątki.
Był czas, by uporządkować zarówno reklamy mobilne, plakaty czy billboardy, ale też poprawić wygląd szyldów, plakatów, ogrodzeń i nazw sklepów. Zgodnie z zapisami uchwały, reklamy wielkoformatowe mogły wisieć do 12 października. Po tym czasie miasto ma prawo nałożyć na właścicieli reklam odpowiednie kary.
Trójmiasto Radio ESKA w Google News! Dołącz do nas i obserwuj Trójmiasto.ESKA.pl.
Puste ściany - teraz większość elewacji budynków właśnie tak wygląda. Widać jeszcze pozostałości po instalacji, oświetlenie, ale zniknęła zdecydowana większość reklam wielkopowierzchniowych, które zajmowały całe ściany elewacji. Poważnie do zmiany przepisów podeszły centa handlowe. W centrum widać to na skrzyżowaniu ulic Władysława IV i 10 lutego. Centrum Handlowe Batory i Centrum Kwiatkowskiego zyskały monochromatyczny wygląd, zmieniły się szyldy i zniknęły reklamy. W dużych sklepach wzdłuż ulicy Morskiej z okien znikają kolorowe grafiki - w poniedziałek, 14 października trwały intensywne prace. Całkiem inaczej wygląda już Początek Skweru Kościuszki, czy raczej al. Jana Pawła II u styku z Świętojańską. Tu reklamy wielkopowierzchniowe pobijały rekordy rozmiarów. Teraz wróciły monotonne, jasne ściany budynków tak charakterystyczne dla modernistycznej Gdyni.
Miasto podzielono na dwie strefy. Do pierwszej(A) zaliczono Śródmieście, a także obszary zabytkowe i cenne pod względem krajobrazowym, kulturowym, architektonicznym czy urbanistycznym. W drugiej strefie (B) mają obowiązywać ograniczenie szyldów i reklam. Obowiązuje również zakaz wieszania ich na ogrodzeniach czy ustawianie reklam na kółkach.
Uchwała krajobrazowa w Gdyni
Brakuje jednak procedury i instytucji, która będzie kontrolować i egzekwować łamanie przepisów. Takim organem ma zostać Zarząd Dróg i Zieleni, ale zanim to się stanie, potrzeba kolejnej uchwały, która zacznie obowiązywać. Prawo weszło w życie w sobotę, 12 października. Prace nad uchwałą krajobrazową w Gdyni rozpoczęły się w 2015 roku. Dokument został przyjęty przez radnych w czerwcu 2021 roku, jednak obowiązywał tylko dwa miesiące i został uchylony. Nowa uchwała została przegłosowana przez radnych pod koniec sierpnia 2023 roku. Okres przystosowawczy na likwidację reklam został ustalony na rok. Uchwała krajobrazowa weszła więc w życie w sobotę 12 października.
Kary jakie miasto będzie egzekwować już teraz, co jest w kompetencjach Urzędu Miasta to 158 złotych dziennie za metr kwadratowy reklamy.