W minioną środę, 27 kwietnia, Rada Miasta Gdyni przegłosowała uchwałę w sprawie zasad udzielenia dotacji celowej na zakup roweru elektrycznego. Miasto od wielu lat stawia na ekologiczne środki transportu, o czym świadczą m.in. trolejbusy czy elektrobusy. Od ponad 3 lat mieszkańcy i lokalni przedsiębiorcy mogą bezpłatnie wypożyczać rowery cargo w ramach miejskiej wypożyczalni, a od 1,5 roku funkcjonuje dotacja na zakup takiego roweru. Również niektórzy urzędnicy, w ramach swoich obowiązków w czasie wyjazdów w teren, korzystają właśnie z tego środka transportu. Wszystkie te elementy, choć mogą wydawać się mało znaczące, mają wpływ na ślad węglowy generowany przez transport oraz komfort życia w naszym mieście.
Już niedługo zainteresowani mieszkańcy, którzy chcieliby korzystać z roweru elektrycznego w codziennym transporcie, będą mogli kupić go, uzyskując przy tym nawet 50% dotację. Będzie to możliwe dzięki uchwale, która została przyjęta przez Radę Miasta podczas kwietniowej sesji. Dotacja do rowerów jest bardzo popularną formą zachęty dla mieszkańców innych państw i miast europejskich do zmiany swoich nawyków transportowych i wyboru alternatywnego środka transportu, dlatego Gdynia, jako pierwsze miasto w Polsce również da taką możliwość mieszkańcom.
Zgodnie z zapisami uchwały, o dotację będą mogły się ubiegać osoby fizyczne zamieszkałe na terenie Gdyni. Każdy może skorzystać z niej jeden raz. Dotacja przysługuje w wysokości odpowiadającej 50% wartości zakupu roweru, jednak nie więcej niż 2 500 zł.
Aby uzyskać dotację, należy:
- złożyć wniosek o dotację do Urzędu Miasta Gdyni (będzie dostępny na BIP UM Gdynia i w siedzibach urzędu),
- zawrzeć umowę z Gminą Miasta Gdyni, (po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku)
- kupić rower elektryczny zgodny z art. 2 pkt 47 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2021 r. poz. 450 z późn. zm.),
- złożyć do Urzędu Miasta dokumenty potwierdzające dokonany zakup roweru zgodnie z uchwałą,
Po pozytywniej weryfikacji ww. dokumentów, następuje wypłata kwoty dotacji na wskazany w umowie rachunek bankowy.
Powyższy schemat działania ma istotne znaczenie, gdyż mieszkaniec otrzyma dotację tylko na ten rower, który zakupi po zawarciu umowy dotacyjnej z Gdynią. Rowery zakupione wcześniej nie będą podlegały dotacji.
Wnioski o udzielenie dotacji będzie można składać w 2022 r. – w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały do dnia 15 października (lub do wyczerpania środków przeznaczonych na ten cel w budżecie miasta). W każdym kolejnym roku wniosek ten można złożyć od 1 stycznia do 15 października.
Wnioski o udzielenie dotacji będzie można składać w formie elektronicznej lub pisemnej w siedzibach UM Gdyni przy Al. Marszałka Piłsudskiego 52/54 oraz ul. 10 Lutego 24.
Wnioski o udzielenie dotacji, które nie zostały rozpatrzone z uwagi na wyczerpanie środków finansowych przeznaczonych na ten cel w budżecie Gminy Miasta Gdyni na dany rok, przechodzą na rok następny, pod warunkiem zabezpieczenia środków finansowych w budżecie Gminy Miasta Gdyni na ten cel.
Zgodnie z założeniami Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gdyni celem miasta jest „Dążenie do poprawy jakości środowiska naturalnego, poprzez działania w zakresie równoważenia transportu – zwiększanie udziału niskoemisyjnych środków transportu oraz wdrażanie nowoczesnych technologii w transporcie”. Przyznawanie dotacji jest jedną z form wspierania transportu rowerowego, która przyczynia się do poprawy jakości powietrza i klimatu oraz zmniejszenia hałasu. Pojazdy te mogą zastąpić samochód w wielu sytuacjach, zwłaszcza na krótkich miejskich dystansach.
- Przy okazji dotacji do rowerów towarowych, gdyńskie władze oraz urzędnicy otrzymywali liczne pytania od mieszkańców odnośnie dotacji do rowerów elektrycznych. Pytali o nią ludzie, którzy chcieliby wykorzystać rower w drodze do pracy lub przy przemieszczaniu się między różnymi punktami w mieście, ale również seniorzy, którzy widzą w tych rowerach szansę na realizację codziennych czynności, ale także zachowanie aktywności fizycznej
– mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Uchwała wejdzie w życie po zaopiniowaniu przez kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku i 14 dni po publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego. Więcej szczegółów na stronie miasta.