Gdańsk – 7697 zł

i

Autor: pixabay.com woj. pomorskie – 7018 zł

badanie

Coraz rzadziej korzystamy z komunikacji miejskiej z Gdańsku. Są nowe wyniki badań

2023-06-20 7:19

W ramach Gdańskich Badań Ruchu wykonywane były różne akcje, w tym m.in pomiary natężenia ruchu drogowego. Wyniki są zaskakujące. Coraz rzadziej podróżujemy komunikacją miejską. Około jedna czwarta wszystkich podróży to podróże piesze. To jednak nie wszystko!

Gdańskie Badania Ruchu to kompleksowe badania, niezbędne dla prowadzenia racjonalnej polityki transportowej w mieście. Realizowane były od marca 2022 do kwietnia 2023 roku. Właśnie został ukończony obszerny raport z wynikami badań i pomiarów. W oparciu o zgromadzone dane stworzony został także transportowy model symulacyjny Gdańska i jego otoczenia.

Przeprowadzano wywiady z mieszkańcami w ich domach, wykonywano badania ankietowe na dworcach, stacjach kolejowych i węzłach integracyjnych oraz pomiary natężenia ruchu kołowego i rowerowego. Zliczano także pasażerów w środkach transportu zbiorowego, badano ruch pojazdów ciężarowych oraz ruch tranzytowy. Badania przeprowadzano na terenie Gdańska, a także miasta i gminy Pruszcz Gdański, miasta i gminy Żukowo oraz gminy Kolbudy.

Dzięki badaniom powstał nowy transportowy model symulacyjny Gdańska i jego otoczenia – mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. Będzie on wykorzystywany do analiz transportowych i prognoz; pozwoli w sposób zrównoważony i efektywny rozwijać system transportowy w mieście.

Gdańsk na piechotę. Najchętniej podróżują starsi mieszkańcy Gdańska

Większość wykonywanych codziennie podróży odbywa się na trasie dom-praca-dom. W celach rekreacyjnych najchętniej podróżują mieszkańcy Gdańska z… najstarszej grupy wiekowej. Spora grupa realizując swoje codzienne potrzeby porusza się pieszo. Około jedna czwarta wszystkich podróży to podróże piesze. Co ciekawe, do centrów handlowych zlokalizowanych w obszarze centralnym, tj. np. do Galerii Bałtyckiej, Forum Gdańsk, czy Alfy Centrum większość odwiedzających te miejsca dociera pieszo – to aż 25,4%.

Tomasz Budziszewski, kierownik Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska, wyjaśnia:

Wyniki pokazują, że wysiłki miasta, by rozwijać zrównoważoną mobilność pomału zaczynają przynosić efekty. Idea miasta 15-minutowego, sukcesywnie wdrażana w Gdańsku, ma swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości; mieszkańcy wiele swoich codziennych potrzeb mogą i chcą realizować w pobliżu domu, poruszając się pieszo. Pokazują to badania. Wśród uczniów, emerytów i rencistów to blisko 50%.

W ramach Gdańskich Badań Ruchu wykonywane były również pomiary natężenia ruchu drogowego. Przeprowadzano je w 26 punktach przekrojowych oraz na 261 skrzyżowaniach.

Analizy danych pozyskanych na skrzyżowaniach wskazują, że największe natężenie ruchu występuje na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Żołnierzy Wyklętych ; w ciągu badanej doby przejechało tędy aż 117 490 pojazdów. Jeszcze większy ruch odnotowano na jednym z punktów węzłowych przy Obwodnicy Trójmiasta – przy węźle Lotnisko w ciągu 24 godzin naliczono 163 061 pojazdów.

Jak pokazują pomiary, ulubionym środkiem transportu osobistego mieszkańców Gdańska i sąsiednich gmin jest rower tradycyjny – wybiera go średnio 83,6% osób; na drugiej pozycji plasują się hulajnogi elektryczne – ten środek transportu w ostatnich latach wyraźnie zyskuje na popularności, wybiera go już blisko 14% poruszających się po mieście. Choć są i miejsca, gdzie ich użytkowników jest więcej – dane zebrane na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Żołnierzy Wyklętych pokazują, że w tej okolicy za pomocą hulajnogi elektrycznej przemieszcza się 21% podróżnych. Są jednak i miejsca, gdzie królują rolki, deskorolki, hulajnogi tradycyjne – aż 7,2% poruszających się deptakiem nadmorskim na granicy Gdańska i Sopotu oraz w Brzeźnie wybiera tego rodzaju pojazdy.

Wyniki Gdańskich Badań Ruchu pokazują wyraźnie, że ostatnie lata zmieniły codzienne funkcjonowanie mieszkańców, często nawet ich styl życia. Część nie jeździ już codziennie do biura, na pewno chętniej przemieszczają się pieszo; chcąc uniknąć dużych skupisk ludzi, sporo osób rzadziej porusza się tramwajami czy autobusami, ale co ważne – nie spowodowało to znacznych zmian w ruchu samochodowym w mieście

- czytamy na stronie brg.gda.pl

Pomorskie. Dworzec w Gdańsku będzie miał swojego patrona