Baltic express. Uruchomiono połączenie kolejowe Praga-Gdynia
Starania o ustanowienie tego połączenia kolejowego trwały kilka lat. Ostatnie dwa lata to uzgodnienia w rozkładach jazdy. Wcześniej na wielu fragmentach trasy trzeba było zmodernizować linie kolejowe i wprowadzić europejskie systemy bezpieczeństwa. "Nie było sensu realizować nowych połączeń na starych torach. Ta modernizacja pozwoliła naszym przewoźnikom na uruchomienie kursu do Gdyni" - powiedział były ambasador Czech w Warszawie i były wiceminister transportu Jan Sechter. Dodał, że w sezonie letnim połączenie mogą wykorzystać czescy turyści, podróżujący bez wcześniejszego planu. "Czterodniowa prognoza pogody może ich zachęcić o wyjazdu do Polski. Takie "last day"" - przewiduje dyplomata.
Końcowa stacja podróży Baltic Expres to Trójmiasto - a zatem Pomorze, które w ostatnich miesiącach było bardzo licznie odwiedzane przez Czechów.
Mamy potencjał, żeby przyjąć jeszcze więcej gości z Czech. Zależałoby nam na tym, żeby nasi czescy sąsiedzi zastanawiali się nad możliwościami przyjazdu na Pomorze poza sezonem wakacyjnym. Dla Czechów mamy stronę internetową w ich języku. Prezentujemy informacje i oferty turystyczne dotyczące całego regionu nadmorskiego
- wskazała Magdalena Węgrowicz z Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.
Wrocław jest z kolei pierwszym przystankiem na nowej trasie z Pragi. "Dziś nikogo nie dziwi język czeski na rynku we Wrocławiu" - dodał Trojan. W jego ocenie Poznań i Bydgoszcz jeszcze czekają na odkrycie pasażerów jadących z południa.
Trójmiasto-Praga. Pierwszy przejazd z opóźnieniem
Pierwsze pociągi Baltic Express wyjechały w niedzielę (15 grudnia) ze stolicy Czech na otwartą tego dnia trasę Praga-Gdynia. Pierwszy skład wyruszył z 20-minutowym opóźnieniem z powodu usterki, kolejne ruszyły w trasę już bez problemów. Rzecznik Czeskich Kolei Filip Medelsky potwierdził opóźnienie jednego z pociągów, który miał planowy odjazd o godz. 7. Jak powiedział, przyczyną była konieczność wymiany jednego z wagonów, w którym stwierdzono usterkę toalety. Później, gdy pociąg zbliżał się do pierwszej stacji za Pragą, w Kolinie, okazało się, że w jednym z wagonów nie działa ogrzewanie.
„Coraz więcej Polaków przyjeżdża do Czech. Mamy prawie 10-procentowy wzrost rok do roku i w pierwszych trzech kwartałach (2024) roku mamy już około 700 tysięcy polskich turystów, którzy odwiedzili Czechy. Trend jest rosnący” -
- podkreślił szef czeskiej centrali ruchu turystycznego CzechTourism Frantiszek Reismueller. Jak dodał, celem jego organizacji jest pokazanie Polakom innych regionów niż Praga, którą odwiedzają najczęściej.
Polecany artykuł:
Baltic express. Godziny odjazdów i ceny biletów 2024/2025
Podróż Baltic Expressem z Pragi do Trójmiasta trwa około dziewięciu godzin. Pierwsze połączenie rusza o godz. 7, kolejne o godz. 11, 15 i 19. Bilety do Pragi można już kupować w aplikacji mobilnej oraz systemie ebilet.intercity.pl lub kasach biletowych na dworcach. Warto dodać, że bilety można kupić nie tylko od polskiego przewoźnika, ale również na stronie czeskiego narodowego przewoźnika České dráhy - www.cd.cz.
Cena bazowa biletów jest u obu przewoźników taka sama i wynosi na trasie Gdynia - Praga około 78 euro, natomiast każdy z przewoźników może ustalać ceny promocyjne, tak jak zrobiono na start. Jak informuje PKP Intercity promocyjne ceny z Trójmiasta do Pragi zaczynają się od 29,90 euro.
Zestawienie pociągów Baltic Express będzie obejmowało wagony w relacji międzynarodowej oraz krajowej. W relacji międzynarodowej, na trasie Gdynia - Praga, znajdą się 3 wagony ČD drugiej klasy oraz 1 wagon PKP IC pierwszej klasy. Na odcinku Wrocław - Praga pociągi będą prowadzone przez nowoczesne lokomotywy wielosystemowe Vectron.
W relacji krajowej, na trasie Wrocław - Gdynia, oprócz wagonów międzynarodowych będą kursowały: dodatkowy wagon pierwszej klasy, wagon restauracyjny oraz 5 zmodernizowanych wagonów drugiej klasy. Łącznie na odcinku Gdynia - Wrocław pociągi będą miały 11 wagonów. Na tym odcinku pociągi Baltic Express będą obsługiwane przez nowe lokomotywy EU160.